:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
دوشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
دلنوشته های عمو کیا؛ اکسپو 2015 میلان !

شاهین کیا در دهۀ چهل خورشیدی که دانش آموز بودم، یک شب اخبار از تلویزیون شنیدیم که؛ تیم دختران نمیدانم چه از دستۀ دوم والیبال باشگاه های ژاپن، در تهران در مقابل تیم انجمن دوشیزگان و بانوان قهرمان چهار سالۀ باشگاه های کشور در سه گیم پیاپی با نتیجۀ پانزده بر صفر، پانزده بر صفر و پانزده بر صفر پیروز شد. یادم می‌آید که پدرم می‌گفت؛ اگر بچه مدرسه‌های شهرآرا می‌رفتند با آن‌ها بازی می‌کردند هم دیگر نتیجه از این بدتر که نمی‌شد. این‌است‌که قهرمانی بانوان ما در فوتسال آسیا، شعفی دو چندان در من ایجاد کرد.

حدود یک دهه پیش از آن خبر دهۀ چهل؛ به دنبال انتشار نتیجۀ یک گزارش بهداشتی که نشان از فقر عمومی آهن در رژیم غذایی شهروندان آمریکایی می‌داد، مجموعۀ کارتونی ’پاپای ملوان زبل’ در تلویزیون ها به نمایش در آمد تا کودکان آمریکایی از همان ابتدا و به تبع آن بزرگترها، فرهنگ تغذیه با اسفناج سرشار از آهن را بی‌آموزند. هر چند که، بعداً معلوم شد که آهنِ اسفناج به‌طورِ مستقیم جذب بدن نمی‌شود. این کارها الان خیلی رایج است، مثلاً سهمیۀ آرد مصرفی نانوائی‌های استان هرمزگان هم اکنون در همان کارخانه با آهن خوراکی غنی سازی می‌شود.
همسو با آن؛ باب اسفنجی، آقای خرچنگ و دیگر هم‌بازی‌های آن‌ها از جملۀ شخصیت‌های فراوانی هستند که به نوعی جور ملوان زبل را می‌کشند، با مأموریتی مشابه. آن‌ها پس از اکسپو 1998 لیسبون، خلق و موظف شدند که ذهن جهانیان را برای دهه‌ها و قرون آینده به اقیانوس‌ و به منابع غنی غذایی موجود در اعماق آن علاقه‌مند کنند. هم اکنون نیز در گوشه و کنار جهان، نهادها و اشخاص بسیاری هستند که در طرح‌ها و برنامه‌هایی با افق و چشم انداز بسیار دور دست، تلاشی مستمر دارند. آن‌ها از الآن برای قرن‌های آینده نقشه می‌کشند.
از دیگر سامانه‌هایی که این گونه به فرهنگ‌سازی بلند مدت جهانی می‌پردازد؛ ماجرای برگزاری خود همان اکسپو است. با‌ موضوع‌های ادوار مختلف آن، هم‌چون؛ ‘شهر بهتر، زندگي بهتر’، ‘خردِ طبیعت’، ‘مکانی برای ایستادن، مکانی برای رشد’ و یا موضوع نمایشگاه امسال که ’تغذیۀ زمین، انرژی برای حیات’ نام‌گذاری گردیده است.
غرفۀ شرکت‌کنندگان در این پر بازدیدترین نمایشگاه جهان، عهده دار دو وظیفه است؛ یکی جذب مخاطب و دیگری اداء خطابه.
در بیان ارزش جذابیت غرفه‌ها در جلب بازدیدکنندگان، تنها به این مثال و این نکته اکتفا می‌کنم که؛ پیمان‌کاری ساختمان از بدنام‌ترین مشاغل بسیار آبرومند است و غرفۀ ایران که بر خلاف اکسپوهای پیشین، نه استیجاری که ملکی و خودساخته است، در یک تحلیل عام معماری، تنها؛ بزرگ‌نمایشگر این بدنامیِ بسیار آشکار می‌باشد. اما توجه نوشتار حاضر به خطبه یا کالای ارائه شده در اکسپو و در غرفۀ ایران است.
برنامۀغذای ملل متحد، به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد جمعیتی دنیا؛ نهضتی‌ جهانی است در امتداد ماجرای خلقت و با چشم انداز به افق دور دستِ خلافت انسان بر زمین.
پرچم‌داری این بزرگ‌ترین نهاد در این بزرگ‌ترین نمایشگاه، این فرصت طلایی را برای کشور ما فراهم آورده تا در غیاب مراکز تحقیقاتیِ جهاد کشاورزی، معاونت آبِ نیرو و دیگر نان‌آوران مردم، یک‌تنه و با اختیار تام، همۀ اداره، برگزاری، بهره برداری و البته بازاریابی و فروش غرفۀ کشور خود را، یک‌جا کنترات بدهیم به بزرگترین شرکتی که مطابق اساسنامۀ قانونی‌َش، هدف از تأسیس آن برپا نمودن عروسی برای از ما بهترانِ شمالِ شهر تهران است.
با این تفاوت که با توجه به مردمی بودن جَو اکسپو و جمعیتِ چند میلیونی بازدید کنندگان از آن، کیفیتِ عرضه یا عرض خطابۀ غرفه را از سطح بالای مشتریان ایرانی پورشه سوار، به سطوح پائین‌ترِ مسافران اتوبوس تندروِ شهری تبدیل نموده و کلاس پذیرائی را از باغ‌شام‌های نورانی و پر تجمل و اشرافی، به دست‌فروشی در کنار پله برقیِ عابر پیاده، منتهی به ایستگاه بی آر تی، تقلیل دهیم.
انرژی دومین موضوع اکسپو امسال است، آن‌هم برای حیات. نه‌تنها در این برهه، حساسیت جهانی نسبت به موضوع هسته‌ای ایران، فرصت بی‌نظیر جذب مخاطب را با نمایش راستی آزمایی دست‌آوردهای صلح‌جویانۀ انرژی هسته‌ای در ایران، دو چندان می‌نمود، حتا با وجود این‌که مدیریت تام‌الاختیار برپایی غرفۀ ایران در اکسپو جهانی میلان، به‌عهدۀ یکی از رئوس هرم‌های مدیریت کلان انرژی کشور در سالیان گذشته بود، موضوع انرژی در این غرفه از کمترین گرمای ممکن نیز برخوردار نبود.
هم اکنون جایگاه ورزشی دختران ما در عرصۀ جهان نسبت به سال‌های دور ارتقاء چشم گیری داشته، جای آن دارد که کمی هم، ترقی دانش حضور در مجامع بین‌المللی از این دست را نیز مورد توجه مؤثر خود قرار دهیم !

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری