:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
پای صحبت محمد غفاری طراح جواهرات و معمار فصل مشترک معماری و زیورآلات

ARUNA اینکه بتوانی شمائی از یک اثر زها حدید یا فرانک لوید رایت یا حتی برج آزادی و برج میلاد را به گردن بیاویزی و انرژی ریشه دار طراحانه را در جایی نزدیک قلبت احساس کنی و چه بسا هر ازچندگاهی با سرانگشتانت لمسشان کنی، اتفاق کوچکی نیست... . این همه میسر شده است با تلاش های معمار جوانی که تصمیم گرفته پا را از قلمرو فضای مصنوع معمارانه فراتر بگذارد و آن را به نزد شما فرا بخواند. محمد غفاری که نه تنها شباهت نام را از کمال الملک به یادگار دارد؛ بلکه قریحه خلاقانه اش هم آن را تبدیل به یکی از خوش ذوق ترین هنرمندان و معماران حال حاضر ایران کرده است. فرصت را غنیمت شمردیم و به بهانه شروع های کارگاه های اموزشی او پای صحبت هایش نشستیم.

مخاطبین انتظار دارن از باب معماری وارد طراحی زیورآلات بشیم. چه چیز در معماری وجود داشت که شما را به زیورآلات و شاخه های دیگر طراحی سوق داد؟
در نگاه من موضوع معماری منحصر به طراحی ساختمان نیست؛ بلکه معماری یک نوع طرز تفکراست به مسائل مختلف که در پیرامون ما وجود دارد .معماری از پردازش یک ایده ودر قالب یک مفهوم و تبدیل آن به یک پروسه در بخش های طراحی، ساخت و ارائه سرچشمه می گیرد. ما در معماری طراحی را در مقیاس های متفاوت با موضوعات مختلف تجربه میکنیم وبا متریال های متفاوت اشنا می شویم. سپس با ساختن ماکت از پروژه هایمان ایده ها را تبدیل به واقعیت می نمایم. طراحی زیورآلات یعنی طراحی و ساخت یک اثر را در مفیاس کوچک که در ورکشاپ های آتی آن ها را تجربه خواهیم کرد.
2. معیارهای ساخت زیورآلات معمارانه چیست؟ یا بهتر بپرسم مخاطب طرح های شما کیست؟
این مجموعه دو رویکرد با مخاطب خاص و عام دارد که در حوزه زیبا شناسی نگاهی عام و در نگاه مفهومی مخاطب خاص را مورد خطاب قرار میدهد. ایجاد یک دیالوگ و یک گفتگو بین هنرمند و مخاطب برای انتقال یک مفهوم و یک پیام می باشد. مسلما به اندازه دانش مخاطب این ارتباط بیشتر و عمیق تر خواهد بود.

3. از اولین تجربه های خود برای ما بگید، و مسیری که از آن روز تا الان پیش گرفتید.
علاقه شدید من به هنر نقاشی و طراحی از کودکی باعث به وجود امدن شوقی شد که در رشته معماری به ان جهت و شکل داده شد. البته هم نامی با محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک نقاش و هنرمندی که یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران است و صد البته شناخت اثار ایشان باعث تداوم این علاقه گردید. بعد از گذراندن دوره هنرستان با رتبه 15 وارد دانشگاه شدم و برای تکمیل دوره تحصیلات عالیه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم. تجربه طراحی در مقیاس کلان شهری وطراحی مجموعه های بزرگ معماری زیر نظر پروفسور فلامکی چهره مانگار معماری ایران تجربه ی بسیار مناسب بود. تدریس در هشت دوره از پانزده دوره معماری داخلی قطب علمی دانشگاه تهران از سال 1391 تا کنون و شرکت در نمایشگاه های خارج و داخل کشور باعث کسب عنوان مشاور هنری ریاست شورای عالی تمبر و موزه پست و ارتباطات گردید.

chidaneh-86257-chidaneh-86269-nmyhgfry.jpg


4. چه چیزی باعث شد محمد غفاری امروز به عنوان یکی از بهترین طراحان زیورآلات معمارانه شناخته بشود؟
دیدگاه بین رشته ای یکی از دغدغه های من در طراحی هست که از ترکیب هنرهای معماری، طراحی صنعتی، گرافیک و فشن مد بوجود می آید. تولید محصول در حوزه های متفاوت طراحی که از جمله انها می توان به طراحی و ساخت مجموعه طلا و معماری با عنوان آرچی گلد ((ArchiGold که منتخب جشواره مد ایران گردیده اشاره کرد. طراحی مجموعه کارد های ویژه با کانسپت منقار قوی سیاه استرالیایی و یا مجموعه زوج دکمه سر دست با ایده رشد، از جمله بخشی از اثار این کالکشن معروف می باشد. در این مجموعه می توان به طراحی ادکلن بدون در نیز اشاره کرد. می توان مجموعه هارا در سه مقیاس خرد (micro) و میانه ( medium) و کلان ( macro) دسته بندی نمود. ویژگی این مجموعه ها به داشتن مفهوم و کانسبت خاص می باشد .

5. در مورد همكاری با فروشگاه‌های بزرگ فكر كرده‌اید یا اقدامی انجام داده‌اید؟
در راستای مارکتینگ و ورود به بازار کار و همکاری با یکی از بزرگترین تولید کننده گان طلا وجواهرات تهران برای سال اینده جلساتی برگزار گردیده که در صورت توافق نهایی به تولید خواهد رسید. ورود به حراجی ها و فروش اثار به دلار در خارج از ایران و برگزاری نمایشگاه برنامه ی سال اتی خواهد بود.

6. از مجموعه کارها و برنامه های اتی خودتون برای ما توضیح بدهید.
دریافت کارت ایکوم و عضویت در یونسکو و شرکت در نمایشگاه های داخلی و برون مرزی و برگزاری پنج ورکشاپ طراحی و ساخت زیور الات در استان های تهران ، رشت ، شیراز و اصفهان بخشی از برنامه های سال آتی بشمار میروند که پس از ورکشاپ استان اذربایجان شرقی ( تبریز) می باشند .

7. معمولا ترجیح میدهید با چه مواد و مصالحی کار کنید؟
بیشترین دغدغه من شناخت ویژگی های متریال برای تولید محصولی زیبا کارامد و مفهومی با بیشترین کارکرد است و محدود نشدن در متریال های قیمتی و ویژه در فرایند طراحی و ساخت می باشد .

8. هر طراحی برای بیان افکار خود از خط و خطوط خاصی استفاده میکند. نمود محمد غفاری رو در طرح های او چه چیزی است؟! و در ادامه چه چیزی باعث میشود این طرح ها با مخاطب ارتباط برقرار کنند؟
امروزه اجرای طراحی، محدود به استفاده از ابزارهای سنتی (مداد، زغال و غیره) نیست؛ بلکه روش‌های متنوع دیگر وجود دارد که محدودیت ها را کنار زده و با استفاذه از وسایل و ابزار مناسب مانند بکار گیری از رایانه، انواع وسایل پیشرفتۀ ساخت مانند تردی پرینترو لیزر کات و غیره، امکانات تازه‌ای در این زمینه به وجود آورده ‌است که آشنایی با انها باعث ارتقاء طراحی گشته است . با این همه، آموزش طراحی از مسیر همان ابزارهای سنتی عبور می‌کند و از این طریق است که طراح قادر به استفادۀ ماهرانه و خلاقانه از ابزارهای تازه می‌گردد. توجه به فضاهای پر و خالی و ایجاد دیالوگ بین اثر و کاربر و خطوط مینیمال در طراحی از اهمیت خاصی بر خوردار می باشد.

9. به عنوان سوال اخر، محمد غفاری بیشتر یک معمار است یا طراح زیورآلات؟
من در قالب یک معمار با تفکر معماری به مقوله طراحی و گرایش های ان می پردازم . من بیشترین زمانم را در فرایند طراحی و ساخت پروژه های معماری می گذرانم . همکاری در پروژه های بزرگ و کوچک دفتر معماری بخش زیادی از زمان من را بخود اختصاص می دهد و برای من بسیار جذاب می باشد. کسب رتبه برتر مسابقات معمــاری ایران (طراحی سنگ فرش باغ دولت آباد یزد) دریافت لوح تقدیر یونسکو و کسب رتبه چهارم در مسابقه معماری ملی ایران همچنین طراحی نمای مرکز طرح های صنعتی ایران و عضو انجمن مهندسان معماری داخلی ایران و همکاری در دفتر معماری تداوم پویا که برنده جوایز متعدد معماری شده است همگی حاکی بر این موضوع می باشند. هر چند من به غیر از معماری در حوزه طراحی صنعتی ،گرافیک ، فشن مد نیز فعالیت پویا دارم .

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری