:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
طنز؛ نکته هایی در باب "معمار اسمی" شدن. درس سوم: ذائقۀ مردم رو قلقلک بده!

Soheyl Karagah سهیل کارآگاه
دنیل ادواردز مجسمه سازی است که برای انتخاب سوژۀ کارهایش از سلایق و علایق مردم غافل نمی شود. بنابراین عجیب نیست که جان اف کندی، مارتین لوترکینگ و آنجلینا جولی در کنار بریتنی اسپیرز، سلنا گومژ و جاستین بیبر، همگی در کلکسیون کارهای وی، همنشین شوند. انتخاب شخصیت مناسب برای طرح مجسمۀ بعدی، مهم ترین بخش کاری ادواردز به شمار می آید؛ بعد از آن، کافی است، تودۀ مجسمه را بدون آنکه شباهتش را به الگوی واقعی از دست بدهد، هنر آلود کند

.

بدین ترتیب، ادواردز هنرمندی امروزی به شمار می آید که در عین اشرافیت به پارادایم های آوانگارد هنر، حاضر نیست دل هواداران را بشکند. هرچه باشد، عصر پست مدرن است و غفلت از سلیقۀ عمومی، موجب پشیمانی.
این رفتار ادواردز من را به یاد کلیشۀ توجیهی برخی از معماران امروزی در گفتگو پیرامون طرح هایشان و تأثیر فشار سلایق عمومی کارفرمایان می اندازد. این روزها از این دست گفتگوها زیاد در مجلات می خوانیم:
... کارفرما می خواست که در وسط نشیمن خود، یک اسب آبی مرتب بالا و پایین بپرد. در ابتدا به نظرم خواستۀ نامعقولی می آمد. اما بعد که فکر کردم، دیدم آنقدرها هم بد نیست؛ چرا که اولا حرکت عمودی اسب آبی به موازات دیوارها، رفت و آمد داخل خانه که در راستای صفحه ای افقی در جریان است را تلطیف خواهد کرد. ثانیا شکست مضاعف نور روز در بدو ورود به نشیمن که بر اثر دینامیک مستمر اسب آبی ایجاد می شود، به فضاسازی کمک شایانی کرد و این دقیقا چیزی بود که خودم به دنبالش بودم. فقط یک تغییر جزئی در برنامه دادم تا پروژه خیلی هم از جنبه های خلوص فضایی و زیبایی شناسی عرصۀ هنر، دور نماند: من از اسب آبی خواستم که یک جاسوئیچی با روکش استیل را در مُشت خود پنهان کند. ایدۀ جاسوئیچی در مُشت، همان برگ برندۀ طرح من از دیدگاه داوران مسابقه بود.
------
حاشيه سازى:
شهرام گل امینی: پروژه هایی (از دفتر شما) که در محدودۀ آسیای خاور دور کار شده، به شدت متفاوت اند. در واقع آن ها از ریشه های چندگانه ای تغذیه می کنند، شبیه اتفاقاتی که امروزه در معماری – با استفاده از برنامه های کامپیوتری – رخ می دهند. این پروژه ها به شدت در تحرک اند و گسستگی در آنها (نسبت به کارهای دیگرتان) به خوبی دیده می شود...
نسرین سراجی: ... تصاویری که از کارهای ما در مالزی می بینید، یک درصد از کارهایی است که بعد از چهار سال سر و کله زدن با کارفرما و یک تعداد بسیار زیادی از مقامات محلی از جمله دفتر نخست وزیر مالزی تا دفتر شهرسازی پنانگ به اجرا رساندیم... یکی از مهم ترین دلایلی که من سعی می کنم در کشورهایی مثل چین و به طور کلی خاور دور کار بگیرم ، این است که می خواهم از فرهنگ کشورها چیزهای دیگری وارد معماریمان کنم...
(شارستان، ش 32 و 33، تابستان و پائیز 90، گسترۀ نشانه ها (گفتگوی شهرام گل امینی و نسرین سراجی، با اندکی تلخیص)

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری