:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
با آرش حيدريان از "كتاب فكر نو"، جوانترين ناشر معمارى كشور: "به برند بودن نام مؤلف توجه نكنيد"

Navid Ganji نويد گنجىبه سمت میدان انقلاب، روبروی نمادی از شروع علم آکادمیک در ایران (سر در دانشگاه تهران) کمی که پیش برویم به فروشگاهي بر می‌خوریم که حدود 50 سال است که به نشر علم و فرهنگ می‌پردازد، كه البته با حضور مديرى جوان كه خود دانش آموخته مهندسى ساختمان است، جامه اى نو از نشر کتاب‌های معمارى را به تن كرده و فكرى نو را در نقش آفرينى در اين عرصه به ميانه آورده... آرش حيدريان با همه جوانى، به سياقى نظام مند وارد عرصه شده و با قدم هاى استوار راه را پى ميگيرد؛ در جايگاه مدير توليد در يك انتشارات خانوادگى، افق هاى نويى را در حوزه تعاملات مخاطب، مولف و ناشر مطرح ميكند كه خود ميتواند زمينه سازى رويكردى نوين در كنش متقابل با چاشنى توسعه در اين حوزه باشد. با او به گفتگو نشستم و البته از او بسيار آموختم. در ادامه ماحصل كار را ميخوانيد.



20130528-101807.jpg

چگونه نام آرش حيدريان با انتشار كتب معمارى پيوند خورده است؟

با سپاس از شما، من متولد سال 1362 هستم و در رشته مهندسی عمران در دانشگاه آزاد تهران تحصیل کردم.
در حقیقت اين شغل، حرفه خانوادگی ما است که از سال 1340 فعالیتمان را در حوزه نشر شروع و در سال 1345 نخستين كتاب معماريمان با عنوان معماري شما و من از گيديون منتشر شد و البته در ابتدا بيشتر در زمینه نشر کتاب‌های ادبیات و دانشگاهي و فروش کتاب‌هایی در حوزه علوم انسانی فعالیت تداوم داشت تا اينكه که پس از مدتی توقف نشر و البته بعد از انتشار بيش از 200 عنوان كتاب، شروع به فعالیت دوباره نشر اين بار معطوف به حوزه تخصصي معماري و عمران بود. كه گمان شخص من اين بود كه نياز به ناشرانى با حداكثر تمركز داشت.
-----
لطفاً حوزه کاری معماری در زمینه نشر کتاب را برای بازدیدکنندگان ما شرح بدهید.

حوزه نشر درباره کتب معماری به دلیل وسعت موضوعاتی که در اين رشته در زمینه های گوناگون وجود دارد به هیچ وجه محدود نخواهد شد برای مثال در زمینه موضوع اسکیس و راندو به دلیل سلائق و تکثر نگرش‌ها چند ده کتاب وجود دارد اما اگر بخواهیم این موضوع را از دید ناشر بنگریم، مسائل مربوط به نفع مالی و تجاری در نشر و فروش کتب به میان میاید.
-------
در اين بين اصولا کتاب مورد نظر باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا ناشر آن را به چاپ برساند؟

با توجه به مشکلات اقتصادی در پی نشر یک کتاب و افزودن آنکه عمده ناشران جنبه اقتصادی نشر کتاب را یکی از مهم‌ترین عوامل موجود می‌دانند عوامل موثری را که در میل یک ناشر به نشر یک کتاب تأثیر دارد را این‌طور ميتوانم خلاصه كنم :
1- داشتن نوآوری و به کار بردن مطالب و موضوعات خلاقانه و جدید.
2- استفاده از نام‌های اساتید برجسته معماری که به عنوان برند مطرح می‌شوند.
3- غني بودن مطالب در حوزه مورد نظر و پرهيز از حاشيه پردازي و كتاب سازي.
4- گرافیک و صفحه آرايي کتاب.
------



20130528-104333.jpg

پیامدها و مزیت‌هایی که وجود یک ناشر کتاب را ملزم به حضور در فضای مجازی می‌کند را شرح دهید.

باتوجه به گزيده کار کردن انتشارات فکر نو، علاوه بر نقش بسیار مهم تبلیغاتی این موضوع، ناشر کتاب می‌تواند قبل از نشر یک کتاب و یا حتی پس از آن موضوع مورد نظر را به راحتی میان هزاران کاربر به نظر سنجی بگذارد البته با ذکر این نکته که درباره نظرسنجی کتاب پس از نشر، میزان تجدید چاپ و خرید آن توسط خوانندگان بهترین نوع نظر سنجی در اين مورد به خصوص است. موضوع اصلى البته ايجاد فضايى تعاملى است از مجموعه بازخوردهاى توسعه اى كه در اصل انتشارات ما را بر آن داشته كه به اين موضوع اهميت خاصى قائل شويم. فضايى از ارتباط دوسويه بين مولف، مخاطب و ناشر ايجاد ميشود كه نهايتا بر روند و نوع توليدات موثر است. حتى شيوه اى از خودانتقادى نيز ميسر ميشود.
-------
Arash Heydarian
آیا شما تا به حال با توجه به تجربه خوبی که در زمینه معماری به دست اورده اید وارد به جزييات فعاليت در اين عرصه تعاملى در بستر معماری شده‌اید؟

هم خير هم بله. ولی در این باره از هرگونه پیشنهادی استقبال می‌کنیم. به لحاظ رايزنى بله و در اصل نوع جديدى از رويكرد در حال شكل گيرى است كه ما دوست داريم از طلايه داران آن باشيم. نوع جديدى از تعامل در فعالين عرصه از مولف تا مخاطب و البته ناشر به عنوان ارتباط دهنده و به نوعى مدير اين ارتباط دو سويه.
-------
توصیه یک ناشر با تجربه در زمینه معماری برای نویسندگان و مترجمان کتاب چیست؟

به تازگی به مؤلف‌هایی بر می‌خوریم که مایل به سریع طی کردن مسیر پر پیچ و خم نویسندگی هستند و در این مورد به کپی برداری از چند کتاب یا راه‌های نادرست اینچنینی بر می آیند؛ به همین خاطر توصیه می‌کنم که در این مورد واقعاً وقت و انرژی خود را تماماً صرف این کار کنند تا اثر خوب و قابل تأملی در پی ان ایجاد شود چون من بر این باور هستم که یک اثر خوب بسیار ارزنده‌تر از چند اثر متوسط است که اکثرا به اصطلاح کپی شده یا تکراری یا مسائلی از این نوع است. در يك كلام، مؤلف اگر می‌بیند موضوع خود 10 تا 15 درصد حداکثر متفاوت از کتاب‌های موجود است به موضوع متفاوت‌تری بپردازد چون در صورتی که آن کتاب فروش خوبی نداشته باشد نه مؤلف از آن سود خواهد برد و نه ناشر و منجر به بي اعتمادي ناشران و حتي مخاطبين شده، در بلند مدت به چرخه توليد و نشر كتاب ضربه وارد می‌شود.
------
توصیه شما با توجه به رویکرد خریداران کتاب برای خرید کتاب معماری به عنوان ناشر کتاب چیست؟

خوانندگان کتاب معمولاً دو نوع هستند، عده‌ای که به دنبال کتاب خاصی می‌گردند و عده‌ای که به دنبال کتاب خاصی نیستند اما در پی اضافه شدن دانششان هستند.
مسلماً توصیه من به هر دو دسته می‌تواند متفاوت باشد اما چند توصیه عمومی برای هر دو دسته دارم :
1- به برند بودن نام مؤلف توجهی نکنند چون صرفاً نام مؤلف نمی‌تواند محتوای کتاب را آشکار کند.
2- تکثر تصاویر مخصوصاً در کتاب‌های معماری باعث می‌شود خریدار آن را کتابی خوب بپندارد که این موضوع همیشه صادق نیست.
3- صرفاً نام کتاب را الگویی برای خرید قرار ندهند چون مسئله ارتباط نام کتاب با موضوع ان متأسفانه در ایران هنوز به طور کامل جا نیفتاده است.
4- به طور کلی برای خرید کتاب فهرست عناوین می‌تواند راهنمای خوبی برای خریداران باشد.
------
در آخر اگر با آرونايى ها گفتگویی دارید خوشحال خواهیم شد که مطرح کنید.
با سپاس از شما؛ امیدوارم بتوانیم دانش معماری را آنگونه که باید نشر بدهيم و از اساتید با تجربه و مولفان گرانقدر و صاحب تجربه در این زمینه استفاده بهتری کنیم.



20130528-200755.jpg

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری