:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
سه شنبه، ۴ مهر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
با رويا پور مناف؛ فرصت هاى نو در دنياى نشر معمارى

ARUNA TV آرونا‌گفتگودر دنیای پر از رقابت امروزه که از هر موضوع کوچکی چندصد و گاه چند صد هزار کسب و کار وجود دارد ، بدیهی است که دنیای پر از فراز و نشیب کتاب هم از این قاعده مستثنا نیست.


در این زمان ، کسب و کار ها به ارائه راهکار هایی میپردازند که بتوانند وضعیت مالی خود را سامان بخشند اما گاهی اوقات مدیرانی پیدا میشوند که نفع خود را در نفع مشتری میدانند ، که دنیای بازاریابی امروزه این قشر را موفقترین هادر کسب و کار میدانند؛ البته در دنیای فرهنگ و کتاب این قانون رویکردی فرهنگی دارد و نشر هرچه بیشتر فرهنگ در بقاء ناشران کتاب تاثیر به سزایی دارد.از این رو به دیدار یکی از همین ناشران کتاب رفتیم که توانسته با رعایت اصولی که سالها در کتاب های خود به نشر ان پرداخته ، خود را میان هزاران ناشر دیگر متمایز کند و برگی نو را در این عرصه رو کند که به تنهایی میتواند تحولی باشد در تعامل میان ناشر و خواننده کتاب

فکرمیکنم شما هم مانند من مایل باشید تا با گوش فرا دادن به سخنان رویا پورمناف ، مدیر و موسس نشریه جادوی قلم همگام با درس مدیریتی ای که خواهید گرفت ، مشاهده گر فرایندی باشید که به تحول در تعامل میان ناشر و خواننده کتب خواهد انجامید.



20130815-103401.jpg

سرکار خانم پورمناف لطفا خودتان و سوابقتان را به طور مختصر برای خوانندگان اورنا معرفی نمایید.

ديپلمم را در رشته تجربي گرفتم ، تحصيلات ليسانسم در رشته مامائي و فوق ليسانسم در رشته MBA گرايش مديريت بازاريابي استراتژيك بوده علاوه بر اين تحصيلاتي در حوزه هاي ديگه هم داشتم مدرك مشاوره و مهارتهاي تدريس را از دانشگاه آزاد ساري ، مديريت حمل و نقل را از سازمان فياتا و مدرك طراحي داخلي و دكوراسيون را از يك كالج آمريكائي دريافت كردم .

در مورد سوابق كاري هم مدت 5 سال در زمينه مامايي كار كردم ، حدود 12 سال پيش وارد حوزه حمل و نقل شدم و همچنان هم در اين حوزه به عنوان مدير بخش صادرات صنعتي و فله در يكي از شركتهاي حمل و نقل بين المللي مشغول به كار هستم در سال 1388 انتشارات جادوي قلم را تاسيس كردم و البته در حال حاضر هم ثبت برند و تاسيس شركتي در حوزه طراحي جواهرات و ساخت زيور آلات و مجله اي به نام بانوي پارسي را در دست اقدام دارم .

اگر بخواهیم شخصیتی معمارانه را برای شما تصور کنیم باید کدام ابعاد شخصیتی شما را در این رشته مورد بررسی قرار دهیم ؟

*برای مقدمه لطفا برای ما توضیح دهید که انتشارات جادوی قلم چطور شکل گرفت؟

براي پاسخ به اين سوالتان اجازه بديد اول ماجراي ورودم به دنياي كتاب و نشر را برايتان تعريف كنم . سال 1379 مقاله اي با عنوان ادبيات كودك نوشته بودم كه در سميناري با عنوان كودك ، مربي و خلاقيت در اصفهان پذيرفته شده بود در اين سمينار شانس آشنايي با مديران شوراي كودك كودك از جمله مرحم خانم راعي و سركار خان دكتر انصاري را پيدا كردم ، در همان زمان ايشان تعدادي از كتابهاي برگزيده جايزه جهاني اندسن را در اختيار من گذاشتند و پيشنهاد دادند كه آنها را ترجمه كنم كه من آن كتابها را با سرمايه شخصي چاپ هم كردم و اين شروع ورود من به دنياي نشر بود بعد از آن با ناشران زيادي مانند نسل نو انديش ، افراز ، مهتاب ، مضمون و...كار كردم و البته همكاري من با ساير ناشران در زمينه ترجمه همچنان ادامه دارد در طي اين سالها و فعاليت به عنوان مترجم با مشكلات زيادي مواجه بودم و در اواخر سال 84 بود كه تصميم گرفتم خودم انتشاراتي تاسيس كنم و هدفم اين بود كه در نشر خودم تمام آن مشكلاتي كه در اين حوزه وجود داشت برطرف كنم شايد نگاه كمي ايده آليستي بود اما به هر حال انگيزه من براي ورود به اين حوزه بود پروسه دريافت مجوز نشر خيلي طولاني بود و در بهمن 1387 مجوز من منتشر شد . تا سال 1390 فعاليت زيادي نداشتيم اما از سال 90 پس از بررسي حوزه هاي مختلف و با در نظر گرفتن تخصص و تحصيلاتم تصميم گرفتم بطور تخصصي و جدي در حوزه مديريت ادامه بدم كه البته معتقدم اين تغيير جهت و تمركز موضوعي نقطه عطفي در آينده اين مجموعه خواهد بود .

* منظور شما این است که انتشارات جادوی قلم در حوزه های دیگر کتاب تمایل به فعالیت ندارد؟

البته اینطور نیست ، همانطور که اطلاع دارید شروع فعالیت انتشارات جادوی قلم با نشر کتب در موضوعات مختلف از جمله روانشناسی ، تاريخي و کودک و غيره بوده که در طول زمان این حوزه را بسط دادیم و کتب مدیریتی را نیز در کنار ان منتشر میکردیم ؛ اما در جواب سوالتان باید عرض کنم که با توجه به سابقه ای که در رابطه با نوع رویکرد جادوی قلم در حوزه نشر کتاب دارد ، که به ان اشاره کردم ، ما پذیرای کتب با موضوعات گوناگون خواهیم بود،ولی سرمایه گذاری اصلی ما روی کتب مرتبط با مدیریت کاربردی خواهد بود اما در اين خصوص براي يك سري حوزه ها خدمات ويژه وتخفيفات و تسهيلاتي را در نظر گرفيتيم كه به ترتيب به مجموعه اضافه خواهيم كرد و براي شروع اولين گروه حوزه معماري خواهد بود .

اشاره کردید به ارتباط فعال با معماری در حوزه نشر کتاب ، لطفا توضیح مختصری درباره نحوه برقرار کردن این ارتباط بدهید.

یه نظر من معماری با حوزه وسیع اجتماعی ای که دارد میتواند پل بسیار مناسبی میان جوامع فرهنگی و اجتماعی و حتی غیر مربتط با جامعه مردم شود؛ چراکه در معماری ساخته بیش از صد های اصول فرهنگی ، علمی ، فلسفی و هنری و ... است که به خودی خود میتواند یک جامعه را به سمتی پیش ببرد که دارای نقاط مثبت باشد یا منفی. ...

طبق مطالعات من ، معماری یکی از حوزه های بسیار پرطرفدار در جامعه خواننده است که کاربرد ان در زندگی تک تک انسان ها برای همگان معلوم و قابل لمس است از انجا که تجربه به نسبت خوبی هم در زمنیه کتب معماری و نیز حوزه کاربردی ان دارم تصمیم به ارائه خدماتی در راستای این حوزه گرفتم که بخشی از ان ارائه تخفیفاتی برای مولفان و مشتریان این حوزه است و به تبع خدماتی دیگر از این دست که در ادامه به ان اشاره خواهم کرد.

* با خبر شدیم که انتشارات جادوی قلم به ارائه خدمات منحصر به فردی در حوزه نشر پرداخته است که دوست داشتیم از زبان خود شما شرح ان را بشنویم...

پس لطفا مقدمه ای در زمنیه خدماتی که انجام میدهید بفرمایید.

بهتر میدانم برای مقدمه دلیل و احساس نیازی را بیان کنم که منجر به ارائه خدمات جدید جادوی قلم شد.

به عنوان يك ناشر با توجه به اينكه قبلا از نزديك مشكلات مترجمين را لمس كرده بودم سعي كردم تا حتي الامكان مشكلات موجود در زمنیه نشر کتاب توسط مترجمين و مولفيني را كه علاقمند به چاپ آثارشان بودم از ميان بردارم متاسفانه در سال گذشته قیمت کاغذ افزایش خيلي زيادي داشت که بازخورد ان روی هزینه های چاپ کتاب در نشر و قيمت كتاب منعکس میشد و نتیجه کاهش فروش شرکت های پخش و چاپ کتاب بود .همه اين مشكلاات به وجود آمده باعث شد كه ما بدنبال راهكاري براي اين دوره باشيم

*خدماتی که انتشارات جادوی قلم به ارائه ان میپردازد را برای خوانندگان ارونا شرح دهید.

در پی همه این مشکلاتي كه در بالا ذكر كردم به دنبال راه حل هايي براي تبديل بحران بازار نشر به فرصت مي گشتيم كه يكي از دانشجويان مقطع دكترا انتشارات تماس گرفت و از ما برای ترجمه يك سري كتاب و مقاله و چاپ كتابش در تيراژي پائين تر از متعارف سوال كرد البته آن لحظه ما چنين خدماتي نداشتيم اما این برای من جرقه ای بود که ممکن است افرادی خواستار نشر کتابشان به صورت محدود باشند ( هرچند که نویسنده حرفه ای نباشند ) ؛ که در پی آن شروع به تحقيق و جستجو در این باره کردم و در این بین بهناشران خارجي برخوردم كه در بسياري از كشورها چنين خدماتي را ارائه مي كردند به عنوان مثال به شرکت انگلیسی ای برخوردم که کتاب کودک به فروش میرساند..متوجه شدم که این شرکت به خانواده های انگلیسی طرحی را پیشنهاد کرده است با این مضمون که میتوانند نقاشی های کودکانشان را که تا به حال کشیده اید برای شرکت بفرستند تا آن را تبدیل به کتاب کنند هم زمان با اين اتفاق جالب ديگه اي افتاد كه ايده جديدي در ذهن ما شكل گرفت يكي از عكسهايي كه براي يك مسابقه عكسي فرستاده بودم به عنوان عكسهاي برگزيده مسابقه برگزيده شد و من ايميلي از آن شركت دريافت كردم كه به نفراتي كه عكس آنها در مسابقه برگزيده شده بود اعلام مي كرد كه قصد چاپ كتابي از آثار برگزيده دارند و من چنانچه قصد دارم نمونه اي از اين كتاب را داشته باشم تعداد مورد درخواستم را اعلا و وجه كتاب را به حساب آ‹ها واريز كنم تا ظرف يك ماه براي من ارسال كنند همان موقع ما به اين نتيجه رسيديم كه ما هم مي تونيم كار مشابهي را براي برخي از گروهها داشته باشيم و تصميم گرفيم اين طرح را به طور آزمايشي در حوزه معماري امتحان كنيم به اين ترتيب كه دويتان معمار مي تونند پروژه هاي خودشان را براي چاپ به صورت كتاب به ما بسپرند و ما با حداقل هزينه آثارشان را به صور كتابي زيبا در تيراژ مورد نظرشان براي آنها چاپ مي كنيم

در حقیقت نه تنها از معماران ما از همه نویسندگان اماتور و حرفه ای، نقاشان ، عكاسان وخلاصه همه آنهايي كه دستي بر قلم دارند دعوت مي كنيم که نوشته ها و آثار خود را در همه موضوعات براي ما ارسال کنند ما كار را بررسي مي كنيم و بطور رايگان خدمات مشاوره به آنها ارائه مي كنيم كه به چه روشي به چاپ كتاب خود اقدام كنند ضمنا تيم هاي طراح و گرافيك ، تايپ و صفحه بندي و واحئ ترجمه ما هم آماده ارائه هر نوع خدمات به اين عزيزان هستند

نکته قابل توجه در اینجا ، این است که بر عکس اغلب همكارانمان محدوديتهاي از قبيل اجبار در تيراژهاي بالا ، دريافت پيش پرداختهاي زياد ، اصرار بر انجام تمام مراحل آماده سازي كتاب پيش از چاپ توسط خودمان را حذف كرديم يعني مشتريان مي توانند در هر بخشي كه احساس نياز مي كنند از خدمات ما استفاده كنند ، حق امتياز كتاب براي مولف باقي مي ماند و مي تواند در هر كدام از نوبت هاي بعدي چاپ را به ناشر ديگر واگذار كند

* این کار بازخوردی هم داشت ؟

بله.البته ما تبليغات زيادي نداشتيم اما جالب آن بود که در روز اول 7 نفر با ما در این باره تماس گرفتند که اكثر آنها نویسندگان اماتوري بودند که میخواستند کتاب های خود را به چاپ برسانند ولی به دلیل محدودیت هایی که انتشارات دیگر در این زمنیه در نظر گرفته بودند ، این نویسندگان موفق به چاپ کتاب خود نشده بودند و ما توانستیم در بین این 7 کتاب و مدت زمان 1 هفته با 3 مولف از میان انها به توافق برسیم .

* دقیقا منظور شما از محدودیتی که انتشارات برای چاپ کتاب بیان میکنند چیست ؟

خب انتشارات معمولا محدودیت هایی را از قبیل نحوه پرداخت هزينه ها ، اصرار بر چاپ كتاب در تيراژمورد نظر آنها ، دريافت هزينه هاي كارمزد بالا دارند كه به تبع باعث افزايش هزينه ها ميشه ، و اغلب نویسندگان اماتور كه بخش زيادي از آنها را هم جوانان تشكيل ميدهند از فرصت های پیش رو محروم میشوند و روند رشد آنها بسيار کند خواهد شد. به این دلیل ما با از میان برداشتن همه این محدودیت ها سعی کردیم تا فرصت تازه ای به همه نویسندگان بدهیم و به رشد استعداد ها در این زمنیه بپردازیم. البته طرح اعطاي وام چاپ كتاب به نويسندگان جوان را هم در دست بررسي داريم كه ممكن است در سال آينده آن را هم به خذمات انتشارات اضافه كنيم

* بازاریابی انتشارات جادوی قلم مانند خدمات ان با کسب و کار های مشابه نیز متفاوت است.اگر ممکن است کمی درباره این موضوع صحبت کنید.

به نظر من امروزه یکی از بهترین بستر های بازاریابی خدمات ، فضای اینترنت است .

از این رو فضای اینترنت را نه تنها برای اطلاع رسانی کتاب ها و بلکه برای ایجاد بستر تعامل میان ناشر و جامعه بار در مورد استفاده قرار دادیم؛ من از کار با شرکت های پخش راضی نیستم و معتقدم که زمان ان رسیده است که جامعه خواننده بدون واسطه و مستقیما از ناشر ، کتاب را تهیه کند.

معتقدم مخاطبی که در خانه است و نیاز به کتاب دارد دلیلی برای هدر رفتن زمانش در کتابفروشی هابه ويژه در شهرهاي بزرگ وجود ندارد و میتواند از سایت انتشارات کتاب را تهیه کند .

* لطفا برای شفافیت بیشتر این موضوع تعدادی از این نوع خدمات انتشارات جادوی قلم را برای ما مثال بزنید.

- برای مثال برای اولین بار در ایران به پیش فروش کتاب پرداخته ایم که در این سامانه خواننده کتاب قادر است كتاب مورد نظرش را با تخفيف خوبي پيش خريد كند و پيش از توزيع كتاب در بازار آن را دريافت كند به اين ترتيب علاوه بر خريد كتاب به قيمتي پاين تر از بازار مي تواند که جزو اولین خوانندگان کتاب باشند .

( در سایت انتشارات جادوی قلم چکیده ، موضوع وفهرست کتاب و حتی تاریخ چاپ در اختيار بازديد كننده قرار مي گيرد )

روش دیگر ما برای استفاده از پتانسیل های فضای اینترنت ان است که کتاب ها را به دو و حتي در برخي موارد سه روش منتشر میکنیم، یکی به صورت نسخه دیجیتال که با قيمت مناسب تري فروخته خواهد شد ، به روش چاپی ، که در این صورت نیز اگر کتاب پیش خرید شود خواننده ما با قیمت بسیار ارزان تری نسبت به کتابفروشی ها روبرو خواهد شد و در مورد برخي كتابها هم نسخه صوتي كتاب در اختيار مخاطبان قرار خواهد گرفت .

همچنین در مورد خدمات جدید انتشارات که در قبل ذکر کردم میتوان به سهولتی اشاره کنم که برای مولف ایجاد کردیم ، برای مثال عزيزاني كه آثار خود را جهت بررسي نزد ما مي آوردند نيازي به مراجعه حضوري ندارند و مي توانند بخشي از فايل كتاب را از طريق سايت بارگذاري و براي ما ارسال كنند مراحل پیگیری ان را تماما از اینترنت انجام دهند حتي مي توانند قراردادهاي خودشان را از طريق سايت دريافت كنند و در این صورت مولفی که در هر کجای جهان زندگی می کند بدون نياز به مراجعه حضوري با هر بودجه ای قادر به چاپ کتابش خواهد بود .

* کتاب های شاخصی که در حال حاظر انتشارات شما در پی چاپ ان است کدامند ؟

در حال حاضر يك مجموعه 23 جلدي در حوزه مديريت كاربردي نوشته اساتيد دانشگاه هاروارد را در حال چاپ داريم از اين مجموعه 4 جلد منتشر شده و مابقي در مراحل مختلف كار در حال آماده سازي است كه فكر مي كنم تا پايان تابستان 10 جلد ديگر آن در بازار خواهد بود

سخن اخر :

خانم مهندس پور مناف موسس انتشارات جادوی قلم سخن آخر خود را اینگونه با خوانندگان ارونا مطرح کردند.

من در این انتشارات به دنبال ایجاد فرایندی هستم تا بتوان با برخی ساختار شکنی های منطقی در اصول سنتی انتشار کتاب و فرهنگ مرتبط با این امور ، خدمات و روشي نو ارائه كنم ؛ از اینرو امید دارم تا فرایند تخصصی شدن در جامعه ایران و به خصوص جامعه بسیار ارزنده و مهم معماری در این کشور هرچه سریعتر پیش رود و فرهنگی نوینی در راستای این بحث جایگزین بی فرهنگی های امروز شود.

با توجه به فعالیت هایی که در دست شروع داریم این نوید را به خوانندگان گرامی ارونا و جامعه معماری میدهم که زین پس اسم انتشارات جادوی قلم را بیش از پیش در این حوزه خواهند شنید ؛ به همین دلیل توصیه میکنم اخبار ما را از سایت جادوی قلم (WWW.JADOOYEGHALAM.COM (دنبال کنند.

از لطف شما برای زمانی که گذاشتید سپاسگزارم

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری