:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
يكشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، تالار میزبانی کنسرسیوم های آموزشی لوکس

Soheyl Karagah سهیل کارآگاهاین روزها، اعلان دوره های تخصصی توسط نهادهای مرتبط با معماری با ترکیبات عجیب اسامی پرطمطراق، یکی از مهمترین دسته از اخبار معماری، است. فارغ از کنجکاوی پیرامون علل شیوع چنین برنامه هایی در ایران – که در این روزهای تابستانی با تورهای مسافرتی دوبی و آنتالیا رقابتی نفس گیر برگزار می کنند- نحوۀ اعتمادسازی این نهادها برای مشتریان احتمالی و نیز استراتژی های متفاوت برگزارکنندگان در اینباره، موضوعی قابل بررسی است.

در حالی که بسیاری از مؤسسات خصوصی آموزشی برای اطلاع رسانی و اعتمادسازی پیرامون برنامه های آموزشی خود، مجبور به صرف هزینه های هنگفت و تبلیغات گسترده هستند، سیستم های آموزشی پیچیده تری نیز در عرصۀ آموزش تخصصی مشغول به فعالیت هستند که به دلیل دسترسی به امکانات خاص، نیازی به رقابت با سایرین احساس نمی کنند.
قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، با رویکرد پژوهش های کاربردی و نیز بازنگری در امور کلان آموزش معماری به منظور کمک به وزارت آموزش عالی در اواخر دهۀ هشتاد شروع به فعالیت نمود. اما امروز به نظر می آید که حضور در بازار پر رونق آموزش های تخصصی، اولویت مهمتری برای مدیریت قطب علمی فناوری محسوب می شود.
گزارش حاضر، نگاهی دارد به انواع برنامه های جاری قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران که تحت مدیریت دکتر حامد مظاهریان به فعالیت خود ادامه می دهد.

دوره های آموزش معماری داخلی، تور تفریحی تابستانی برای اساتید داموس
به نظر می آید قصۀ حضور اساتید آکادمی داموس در ایران به حدود سال 1389 برگردد. اولین دوره طراحی داخلی، به میزبانی مرکز آموزش بین المللی کیش در جزیرۀ کیش برگزار شد. سایر دوره ها با همکاری قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران و میزبانی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار شده است. در کنار دوره های فوق، دوره های مربوط به مد و جواهرآلات نیز تحت آموزش اساتید این آکادمی، البته در "مرکز آموزش و توسعه فرهنگی دانشگاه تهران" (نهاد متولی رسمی برگزاری دوره های آموزشی آزاد با تسهیلات ویژه برای دانشجویان) نیز برگزار شده است.
مهدی اصل فلاح، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه تهران که در وبسایت شخصی اش، خود را مشاور آموزشی و نماینده رسمی آکادمی طراحی داموس ایتالیا در ایران معرفی می کند، مسؤلیت اصلی برگزاری این برنامه ها را بر عهده دارد. برنامه هایی که هیچگاه از طریق وبسایت رسمی آکادمی داموس اطلاع رسانی و معرفی نشده اند. فهرست دوره های تابستانی داموس از طریق این لینک قابل دسترسی هستند (http://www.domusacademy.com/site/home/short-programs/summer-courses/domus-academy-summer-session-brochure.html) وی تا پیش از اعلام همکاری قطب علمی فناوری با چنین دوره های معماری داخلی، برنامه های تحت مدیریت خود را با همکاری پردیس بین المللی آموزش بین المللی کیش برگزار می کرده است. هم اکنون نیز کلیۀ پرداخت های مالی متقاضیان شرکت در سومین مدرسۀ تابستانی معماری داخلی که در شهریور سال جاری انجام می شود، به حساب شخصی ایشان واریز می شود. البته روال معمول چنین برنامه های در پردیس هنرهای زیبا و قطب علمی فناوری این است که پرداخت ها به حساب "عواید غیر قابل برداشت پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران" انجام شود.
این در حالی است که قطب علمی و فناوری نه تنها بانی و طراحی این دوره ها نبوده؛ بلکه هیچ نقش کلیدی و تخصصی مؤثری در این دوره ها ایفاء نمی کند و فقط میزبان برنامه ها است. شایان ذکر است رشتۀ طراحی داخلی در دانشگاه تهران، علیرغم آنکه زمان زیادی از تأسیس آن نمی گذرد، از اساتید ایرانی مجرب بهره مند است.
موضوع دیگر در مورد این دوره ها، تغییرات متعدد طول دوره و هزینۀ شرکت در این دوره ها بوده است که استاندارد بودن آنها را با تردید مواجه می کند. مطالعۀ جدول زیر برای مقایسۀ برخی از پارامترهای کلی این دوره ها مفید به نظر می رسد.



20130725-131541.jpg

از هر چه بگذریم، به نظر می آید این دوره ها که با رویکرد طراحی صنعتی برگزار می شود، مدیریت قطب علمی و فناوری را به کارشناسان عرصۀ طراحی صنعتی بیشتر علاقمند کرده است؛ چنان که شاهد همراهی برخی از فعالان این عرصه با دکتر حامد مظاهریان در "سمپوزیوم تخصصی طراحی در گذار به هزاره سوم" بودیم.

کارگاه چای و معماری!
دورۀ قابل توجه دیگر که به همت قطب علمی فناوری برگزار شده، کارگاه چای و معماری در آبان سال گذشته با حضور اساتید ژاپنی بوده است. توجیه برگزارکنندگان، این بوده که مردم ایران و ژاپن، مشترکات فرهنگی بسیاری من جمله نوشیدن چای دارند. فرایند پیش بینی شده برای این دوره طراحی یک چایخانۀ معاصر در طول سه روز برگزاری کارگاه (نوبت صبح و عصر) بوده است. اساتید خارجی دعوت شده از دانشگاهی گمنام در ژاپن بودند که در لیست پانصد دانشگاه برتر این مجمع الجزایر، هیچ جایی ندارند. به شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره از سوی قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران اعطا شده است.

کارگاه های مرمت، حیاط خلوت استادان ایتالیایی
به نظر می رسد که تنها حضور ایتالیایی ها در قطب علمی فناوری، به برگزاری دوره های معماری داخلی با همکاری داموس محدود نمی شود و به عطف تفاهم نامه میان مرکز معماری حوزه هنری، دانشکده معماری دانشگاه سوره، مؤسسۀ آموزش عالی علاء الدوله سمنانی گرمسار، مؤسسۀ آموزش عالی هنر شیراز، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سمنان و دانشگاه ساپینزای رم، از یک سو و قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران از سوی دیگر، برنامه هایی پیرامون مرمت و حفاظت از بناهای تاریخی برگزار گردیده است. به این مجموعه حضور هر از چندگاه اساتید دانشگاه پلی تکنیک میلان را هم باید اضافه کرد. این تفاهم نامۀ گسترده و فعال مدیون تلاش های دکتر حسن اصانلو در برگزاری مداوم برنامه های اینچینی و نیز دعوت ایشان از همکاران ایتالیایی خود است.
جدول زیر، شامل فهرست چند برنامۀ اخیر است که قطب علمی فناوری در این زمینه مشارکت داشته است.



20130725-132051.jpg


این سلسله از برنامه ها رفته رفته از شکل سمینارهای یک روزه خارج شده و در فرم دوره های آموزشی چند روزه با پیش ثبت نام معین ظاهر تخصصی تری به خود گرفته است. طبق جدول فوق، عنوان دوره ها نیز در رقابت با سایر جریان های اینچنینی به معماری داخلی و معماری مدرن توسعه یافته است. فرایند طراحی پیتر آیزنمن یک از همین برنامه های نوین بود که طی آن، لوچو والریو باربرا، صاحب کرسی یونسکو در دانشگاه ساپینزا روند طراحی چند پروژه مهم خود در ایران و سایر نقاط جهان را تشریح کرد.
نکتۀ قابل توجه در این دوره ها نیز خارج بودن ابتکار عمل از دست مدیریت قطب علمی فناوری، مشارکت خاموش قطب و میزبانی صرف است؛ نقشی که تالارهای عروسی و یا سالن کنفرانس هتل ها، نیز به خوبی از عهدۀ آن بر می آیند.

کارگاه های جوانان
نکتۀ قابل توجه در این میان، حضور کمرنگ، اما مؤثر جوانترها در برگزاری دوره های آموزشی است. علی اندجی (از همکاران دکتر گلابچی و مدرسان جوان دانشگاه تهران) و یحیی اسلامی (فرزند دکتر غلامرضا اسلامی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) از جملۀ مدرسان جوانی هستند که روحیۀ تألیف و نوآوری را به قطب آورده اند.

علاقمندی های شخصی
طبق مدارک اولیه، موضوع اصلی قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، فناوری های نوین معماری است. فناوری، رکن فنی توسعۀ آتی ساختمانی و فضایی خواهد بود. حیطۀ آن نیز، قطعا چیزی کلان تر از تمرکز بر روی حفظ آثار قدیمی و یا تمرین طراحی داخلی یک فروشگاه فروش جواهرآلات است. از سوی دیگر، با گذشت زمان، شاهد تولد قطب های دیگری در زمینۀ معماری خواهیم بود؛ کما اینکه قطب معماری اسلامی به عنوان یک قطب دیگر معماری، در دانشگاه علم و صنعت ایران، به جدیت مشغول برنامه ریزی در خور نام و شأن خود است. امید است شناسایی، ایجاد و معرفی قطب های دیگر معماری، مسؤلیت های جانبی را که مدیریت امروز قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، خودخواسته بر روی دوش خود احساس می کند را به نهادهای ذیصلاح بسپرد. مثلا مشارکت در زمینۀ برگزاری دوره های آموزشی مرمت می تواند پروژۀ جالبی برای مؤسسۀ آموزش عالی آزاد دانشیار باشد. این مؤسسه نیز دارای اعضاء هیأت علمی متعددی است که بسیاری از آنها، در امر مرمت، کارشناسان خبره ای هستند. هم اکنون مؤسسۀ دانشیار با مؤسسۀ پژوهش فرهنگ و هنر، یکی از مراکز نوع دو دانشگاه تهران (به سرپرستی دکتر پیروز حناچی، از متخصصان مرمت دانشگاه تهران) همکاری دارد. بنابراین پیش بینی می شود در ادامۀ همسویی نسبی فعالیت های فعلی قطب علمی فناوری معماری و مؤسسۀ آموزش عالی آزاد دانشیار (که در حال حاضر دوره های مرمت، تکنولوژی ساختمان و آمادگی آزمون های نظام مهندسی را برگزار می کند) همکاری هایی میان این دو نهاد شکل گیرد. شایان ذکر است که این مؤسسۀ آموزش عالی آزاد همچون قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران، تحت مدیریت دکتر حامد مظاهریان اداره می شود.



20130723-120819.jpg



20130725-152812.jpg

در پایان
قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران که دیگر تنها قطب معماری کشور محسوب نمی شود در چهارمین سال فعالیت خود، نیاز به یادآوری اهداف و برنامه های خود را احساس می کند؛ آنچنان که موقعیتی در شأن یک قطب علمی و پژوهشی برای کشور برای خود بیابد. ابتکار عمل، ژرف اندیشی و حفظ شأن استراتژیک در تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، شاید چاشنی مناسبی برای حیات این قطب در مسیری صحیح باشد.
مسألۀ دوم، ترسیم خطوط مشیء و حد و مرزها میان فعالیت های آموزشی آزاد و فعالیت های آموزشی رسمی دانشگاهی است. شایسته است نهاد سیاست گذار در این زمینه، ضمن پررنگ کردن این خطوط، نظارت بیشتری بر بازار آشفتۀ آموزش های آزاد داشته باشد.
در چند روز گذشته، قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران به عنوان به عنوان قطب علمی برتر کشور در سال ١٣٩٢ برگزیده شد. حال سوال اینجاست که آیا دبیرخانۀ قطب های علمی کشور، به عنوان نهاد تعیین کننده و تأثیرگذار در زمینۀ قطب های علمی، عملکرد این قطب را الگو و سرآمد برای کل قطب های علمی دانشگاه ها می داند یا این انتخاب، صرفا یک ارزیابی شتابزده و تقدیری تشریفاتی در روزهای پایانی دولت دهم بوده است؟


P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری