:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
پیرامون برگزاری کارگاه تابستانی AA در ایران

Omid Kamvari امید کاموریArchitectural Association از قدیمی ترین مدارس معماری بریتانیا و یکی از پیشروترین مدارس در جهان است.این مدرسه از زمان تاسیسش در سال 1847 همواره محل ظهور و بروز تفکرات خلاقانه و پیشرو در عرصه ی معماری بوده است.
هدف از برگزاری کارگاه تابستانی AA آموزش نوعی طراحی هوشمندانه است که به واسطه ی راه حل ها و ابزارهای ساده ای محقق می شود که در دسترس همه ی طراحان، دراقصا نقاط جهان قرار دارد.

چنین شهرتی باعث شده است زمینه ی همکاری با موسسات ممتاز از سراسر جهان برای برگزاری کارگاه های معماری فراهم شود، کارگاه هایی که هدف اصلی شان ایجاد محیطی پویا برای همکاری و تبادل نظر بوده است. مدرسه ی AA در سال های اخیر برنامه ای را تحت عنوان Visiting School با هدف رسمی تر کردن این کارگاه ها و گسترش فعالیت شان در عرصه ی جهانی ایجاد کرده است.
در حال حاضر این برنامه با برگزاری 50 کارگاه سالیانه در 5 قاره به بخشی جدا نشدنی از برنامه ی مدرسه تبدیل شده است. یکی از این کارگاه ها ، کارگاه تابستانی AA در تهران است که در سال 1390 برای دومین سال متوالی به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شده است. این کارگاه با مجموع 167 دانشجوی شرکت کننده و میانگین ده پرسنل طی دو سال گذشته، از موفق ترین و بزرگترین کارگاه ها در تاریخ مدرسه است. هدف اصلی مدرسه ی تهران این است که راهی منحصر به فرد را برای آموزش و تحقیق به مخاطب ایرانی ارائه کند.

این کارگاه با پیروی از سیستم مشهور گروه بندی در مدرسه ی AA، برنامه ی کلی را در قالب گروه های کوچک تر به دانشجویان عرضه می کند. هر گروه با روش خاص خود با برنامه ی کلی نگاه می کند و اساتید جداگانه مدیریت گروه های مختلف را به عهده دارند. این روند به دانشجویان امکان می دهد تا از زوایای مختلف به یک موضوع واحد نگاه کنند و انتخاب کنند از کدام روش به تحقیق و بررسی در موضوع اصلی بپردازند. برنامه ی کلی مدرسه به چالش کشیدن رویکردهای کنونی در روش های طراحی پیشرفته و نحوه ی استفاده از تکنولوژی هایCad/Cam در این روش هاست.

در سال های اخیر تکنولوژی های/Cad Cam امکان استفاده از هندسه های غیر خطی را در طراحی به وجود آورده است. در این باره بسیار گفته و نوشته شده است، اما واضح است که با مشکلات موجود در اقتصاد جهانی ، هزینه های کنونی و چالش هایی که به دلیل استفاده از این فن آوری ها در پروسه ی ساخت به وجود می آید، استفاده از این روش ها بی معنی است. در عین حال نمی توان انکار کرد که بخش گسترده ای از پارادایم های معاصر به گسترش استفاده از این فن آوری ها برای سهولتِ ترکیبِ پیچیده ی اجزا تمایل دارند، با این حال بسیاری از این پارادایم ها در تجسم بخشیدن به طراحی شان و تبدیل آن به اثر معماری یا محصولی مصنوع در می مانند. طراحی دیجیتال در اکثر مواقع در گرو تولید دیجیتال است. هر چند این بلند پروازی ها به جای خود قابل تقدیرند ، معمولا در پاسخ به شرایط عمومی و سوال های عملی که که طراحان و معماران هم در جوامع پیشرفته و هم در جوامع در حال توسعه- با آن در گیرند نا توانند. البته عدم وجود وسایل پیشرفته نباید پایان چنین پی گیری های شود.
«عصر دیجیتال» درها را به روی نوع جدیدی از طراحی و توانایی انسان ها در درک ، فهم ، مدیریت و ارتباط بین اهداف طراحی گشوده است. جا به جایی در پارادایم نه تنها وابسته به ابزار به کار گرفته شده است ، بلکه به فرآیند مولد و روش های خلق این ابزار نیز مرتبط است. در نتیجه برای ادامه دادن به چنین طراحی هایی از منظر اقتصادی ، بازنگری در روش های سنتی ساخت و تولید الزامی است. سنت معماری ایران و ارجاعات تاریخی آن زمین حاصلخیزی است که امکان جست و جوی تکنیک های ساده ی ساخت را فراهم می آورد. در سال های اخیر ایران به عنوان قطب فرهنگی و اقتصادی خاور میانه شناخته شده است، تهران نیز به نوبه ی خود به آزمایشگاهی عظیم برای تولیدات فرهنگی معماری بدل شده است . روش های سنتی استفاده از عناصر سازه ای ساده در ایران به پیدایش روستاهای نسبتا پیچیده ای انجامیده است که از گذر قرون در امان مانده اند. تکنیک های این چنینی هم از لحاظ قدمتشان به عنوان سیستم های ساخت و ساز اولیه و هم از لحاظ امکان کاربرد گسترده شان در عصر حاضر ، می توانند موضوعاتی جالب برای مطالعه ی موردی باشند . مطالعه ی موردی که تمرکز آن بر روی احیای این روش ها با توجه به استراتژی های طراحی معاصر است.
هدف Manufacturing Simplexities این است که با بهره گیری از این سنت ها و نیز ساده سازی از رهگذار کاوش در پتانسیل های طراحی الگوریتمیک با استفاده از عناصر ساده ، دانش جویان متوجه شوند که طی این فرآیند، تحلیل ها و بازخوردها توانایی این را بدست می آوردند که طراحی خود را در راستای معیارهایی معین بهینه کنند.دانشجویان تشویق می شوند تا ابزارهای دیجیتال را به کناری بگذارند و استراتژی های طراحی-شان را به کمک نمونه های اولیه در مقیاس 1:1 مطالعه کنند. هدف نهایی ساخت محصولی قابل نمایش با مقیاس 1:1 است که باید به مسایل مربوط به عملکرد و ارائه پاسخگو باشد. مدرسه به دانش آموزان اجازه می دهد تا محیط کاری خلاق و فعالی را تجربه کنند که بسیار شبیه AA است و با اساتید و دیگر همفکرانشان در سر تا سر دنیا ارتباط برقرار کنند.
در سال 2010 ما توانستیم میزبان برت استیل مدیر Architectural associationدر لندن باشیم. در سال Hanif Kara 2011 مهمان ما بود. Hanif Kara، مدیر شرکت AKT engineering در حال حاضر استاد مهمان انستیتوی تکنولوژی استکهلم در زمینه ی تکنولوژی معماری و استاد مهمان مدرسه ی طراحی هاروارد در زمینه ی طراحی است.


*Article by:
Omid Kamvari, Course Director Tehran and Muscat Visiting school,
Director at Kamvari Architects,
Translation + Graphics: Yalda Pilehchian, Kamvari Architects.
www.kamvariarchitects.com

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری