:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۳ آذر ۱۳۹۶
:: English Section
P گزارش
پای صحبت آرش مدنى، برگزيده "بنجمين دوره جايزه معمارى داخلى ايران"

ARUNA TV آرونا‌گفتگونام پروژه : طراحی و ساخت غرفه کارخانه لوله و اتصالات پلی پارس در نمایشگاه تأسیسات
ابعاد سایت ( m 17 × m 8 )
ایده و کانسپت طرح: "ایده اولیه برگرفته از یک لوله تغییر شکل داده شده بود که در مقیاس بالا
به شکل یک تونل بزرگ دیده می شد که از ارتفاع 4.5 متری در ابتدای حجم آغاز و به 2 متر در کمر حجم رسیده و خیز مجدد گرفته و به ارتفاع 3 متر در انتهای غرفه می رسید."

20121208-225757.jpg


آرش معدنى دانش آموخته معمارى سوره تهران است و از همان روزهاى دانشجويى معمارى داخلى را با تمام مختصات آن از غرفه هاى نمايشگاهى تا استوديو هاى تلويزيونى دنبال كرده و هر چند بعضا به صورتى نه چندان نا آشنا اما به اايت درجه با آثارى تاثير گزار در اين حوزه مطرح بوده است؛ در اين مورد خاص البته طرحش مورد توجه داوران آخرين رقابت معمارى داخلى قرار گرفته و آنطور كه اين روزها مي گويند به اصطلاح صفحه اى نو در دفتر افتخاراتش گشوده شده و براى او كه در آغاز راه است نويد روزهايى بهتر را به همراه آورده است.
خودش در مورد ايده اين اثر با لحنى ساده مي گويد: "-ایجاد حس فضای صنعتی و کارخانه ای و مطابقت با ماهیت کار کارفرما-با به کار بردن کابلها-سیم کشی های روکار-چراغهای صتعتی -استفادهاز ضایعات و مواد کارخانه-سنگهای سفید کف-پروفیل های نمایان سازه در داخل-خودآهن و رنگ صنعتی آن-ساخت میزها و کانترها با الهام از پیچ و مهره و المانهای صنعت و ترکیب آن با چوب و فلز و تزئینات با مواد اولیه و تولیدات کارفرما...".
ملهم از سياق ساده او در پاسخگويى خواستيم با مطرح كردن چند سرتيتر ساده نظرش را به ما بگويد وسعى كرديم بدون اطاله كلام، عصاره منش معمارانه او را رصد كنيم كه در ادامه بدون كم و كاست ميخوانيد:



20121208-230921.jpg

- مراحل ساخت و موانع و مشکلات

1-به دلیل دهنه بزرگ و وزن سنگین ورق ها و همچنین عدم امکان جوشکاری و ساخت غرفه در محل سالن . قرار شد سازه ای فلزی با قوطی های 4×4 و اتصال آن با تسمه ها به همدیگر –یک سازه و اسکلت به صورت تونل که درآن تغییر ارتفاع رخ میداد یک بار در کارگاه به طور کامل ساخته شود و پس از جمع آوری مجدد در سالن مونتاژ گردد.

در این پروژه kg 2500 آهن استفاده گردید و پس از ساخت سازه و خم کردن پروفیل هابا قطر ها و ارتفاع  متفاوت و اتصال آن با پیچ و مهره به دلیل سهولت مونتاژ در نمایشگاه و عدم نیاز به جوش ،کل سازه با استفاده از دستگاه کمر شکن به نمایشگاه حمل گردید و شروع به مونتاژ شد.

سطح سازه را با ورقهای 2 میلیمتری با سیستم پیچ و پرچ پوشانده و سپس روی آن به دلیل انعکاس نور با فرز  بیشتر ساب زده شد

تمام میزها و کانترها با آهن ساخته شد تا از حس صنعتی غرفه چیزی کم نشود و از نورهای خود سالن و تابیدن آن از بازشوها و حفره ها در داخل غرفه سایه روشن ایجاد نمودیم و برای اولین بار سنگین ترین غرفه به وزن kg 2500 در سالن میلاد ساخته شد که در تمام سالن شاخص بود.

 


20121208-231410.jpg
 

- اصول طراحی غرفه

به نظر من به طور کلی در طراحی غرفه روانشناسی بازدید کننده و همچنین روانشناسی نوع محصول یا خدماتی که قرار است نمایش بدهیم بسیار مهم است.

باید بررسی کرد فردی که وارد سالن نمایشگاه می شود و یا اصلاً خود ما وقتی وارد نمایشگاه می شویم در میان بمباران اطلاعات از طرف شرکت کننده هاو با وجود تعداد بیشماری بازدید کننده به سمت چه نوع غرفه هایی جذب می شویم و چه احجامی را زودتر می بینیم.

عموماً افراد به طور ناخودآگاه در مرحله اول به سمت مکانهایی جذب می شوند که اطلاعات خلاصه تر و حجم ساده تری دارند مخصوصاً در نمایشگاههای که در ایران برگزار می شود عموماً به دلیل ساخت غرفه های پیچیده که پر از ترکیب احجام و رنگ هستند غرفه های ساده در میان این همه پیچیدگی نمود بیشتری دارند سپس نوع سایت پلان و نحوه قرارگیری در سالن و اینکه از زاویه های مختلف چه نما و دیدی از منظر بازدید کننده ها ، دارد در طراحی موثر است .

نکته روانشناسی دیگری که من شخصاً در طراحی غرفه به آن اعتقاد دارم برانگیختن حس کنجکاوی افراد است که در صورت متقاعد کردن کارفرما برای طراحی یک حجم بسته و ایجاد چند ورودی و جذاب کردن داخل غرفه با رنگ و نور بیننده را برای ورود به داخل غرفه تحریک میکنیم.




20121208-231622.jpg

- جايگاه طراحی غرفه در ایران

جایگاه طراحی غرفه در ایران در حال حاضر بسایر کمرنگ و ضعیف است

مخصوصاً به دلیل اینکه امکان ساخت در محل نیست و فقط امکان مونتاژ وجود دارد . به خاطر قوانین دست و پا گیر طرحها دچار سانسور می گردد و به علت ورود افراد غیر متخصص در این حوزه و باند بازی و مافیای بازار غرفه فرصت کمی به معماران داده می شود و همچنین موضوع باعث افت شدید و تکراری بودن و غیر اصولی بودن طرحها در نمایشگاه شده در حالی که تمام دنیا شرکتهای بزرگ برای طراحی غرفه خود به دنبال بهترین آرشیتکتها هستند.


20121208-231851.jpg
- چشم نداز

با این روند و با این بازار مسموم و بیمار، غرفه سازی ، درآینده شاهد افول طرحها خواهیم بود و به طور محدود غرفه هایی را خواهیم دید که در آن اصول طراحی رعایت گردیده .

توصیه برای کسانی که می خواهند کار غرفه انجام دهند در درجه اول : ساده فکر کنند دوم : چگونه در عین سادگی متفاوت طراحی کنند، از تمام نمایشگاهها بازدید کنند،غرفه هایی که برای خود و دیگران جذاب است شناسایی کنند و نکات مثبت و منفی آن را شناسایی و بررسی کنند و اطلاعات خود را در زمینه روانشناسی طراحی بالا ببرند و در هنگام طراحی به جزئیات اجرایی- زمان ساخت و هزینه ها هم توجه داشته باشند.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری