:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
دوشنبه، ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
زمین خواری، رانت و مالکیت زمین

Dr. Farrokh Baavar فرخ باوربالاخره، از خیر سر دولت احمدی نژاد و علیرغم تمام مخالفتها و کارشکنی های نیرومند آشکار و پنهان در پیچ و خم های دولت و اقتصاد نهان، مساله زمین خواری در مقیاس بزرگ و جدی مطرح شد. ضرب المثلی می گوید برای شرایط فوق العاده راه حل های فوق العاده لازم است. مبارزه ای ریشه برای حل تاریخی مساله ی زمین خواری چیست؟ خود دادستانی تهران اعتراف می کند که در برابر گسترش و پیچیدگی زمین خواری، امکانات دادگستری بسیار محدود و کم است.راه حل فوق العاده برای شرایط و وضعیت فوق العاده، راه حلی انقلابی است. یک راه حل انقلابی که یک بار برای همیشه همه این کاسه کوزه ها را به هم بریزد!

ملی اعلام کردن زمین
برای برنامه ریزی و واگذاری های زمین های مرغوب و دارای آب چاره ای به جز ملی کردن آن به عنوان یک راه حل گذرا نیست تا بتوان زمین هایی که در مالکیت زمین خواران قرار دارد توسط سازمانهای حکومتی و شوراهای مردمی، یعنی از بالا و از پایین، در خدمت برنامه تحولات اجتماعی قرار بگیرد. خیلی زود مدیریت دولت احمدی نژاد در برابر غیر ممکن ها و مانورهای قدرت های بزرگ و ریشه دار مجبور می شود دست به چنین اقدام انقلابی و ریشه ای بزند تا بتواند برنامه ریزی های اجتماعی را اجرا کند. وقت تنگ است. رانت خوای ننگ است. کار مردم لنگ است. چاره کار جنگ است. اماجنگ نقد،با قوانین تازه، تغییر مالکیت زمین و تعیین کاربری جدید بنا بر برنامه های اجتماعی. دولت گام به گام این راه را می رود. واگذاری زمین مجانی به تعاونی ها و انبوه سازان مسکن. این تازه همان راهی است که پنجاه سال پیش ایتالیایی ها رفتند و بیشتر از 70% آنها مالک خانه شدند. مثل استیجار به شرط تملیک؛ اما اجاره مسکن آنها آن قدر کم بود که موجه پرداخت آن نشدند و کم کم صاحب خانه شدند. می ماند حل مساله مافیای سیمان و فولاد که تا به اینجا حل نشده و استفاده از ایجاد رقابت بازار فروش به وسیله ی واردات زمین مین گذاری شده ایست. مافیای سیمان و فولاد قدرتی شناخته شده است و با اقدامات دمکراتیک قابل حل نیست و به اقدامات فوق العاده و پلیسی نیاز دارد. اما دیوان عدالت سر راه قد علم می کند. دولت آن را دور میزند و شورای عالی بازرسی را به وجود می آورد که نماینده تمام نیروها به ریاست خود رئیس جمهور در آن حضور دارد تا نوری مستقیم در مساله ی بازرسی بتاباند و اسامی بد کاران محکوم شده را بالاخره رو کند و عایدی نامشروع آنها را کور کند، خودشان را هم از قدرت و ثروت دور کند. زمین های وقف را مستثنی کند، باقی را منطقه به منطقه، استان به استان، و بر حسب زمین های همگن و مناسب کاری خاص، برنامه ریزی کند وگرنه سازمانهای بازرسی فقط از بالا قدرت کنترل همه جا را ندارد و علیرغم جد و کوشش زیاد، وقت و انرژی و حوصله تلف می شود و پایان کار هم معلوم نیست.
چند سال پیش هنگامی که در یک محله همگن و قدیمی مرکز شهر ساری، با ساکنین ساروی مشغول طراحی نوسازی آن بودیم و طبق قانون برای دو سال هرگونه خرید و فروش زمین فریز شده بود، هنگام تحویل پروژه به سازمان مسکن و شهرسازی و تصویب آن فهمیدیم خانه ها و باغچه های کوچکشان با کمک شهرداری چی ها به فروش رفته بود و به جای اجرای پروژه ای که تمام نیازهای یک محله را برآورده می کرد و با ارتفاع میانگین نزدیک به سه طبقه و ماهیت ساروی از نظر اقلیمی و فضا و جزئیات معماری طراحی شده بود، ساختماهای هشت طبقه احمقانه ای با روپوش مرمریت به سرعت بالا رفته بود. آن پروژه قرار بود نخستین نمونه برای بازسازی مراکز قدیمی شهرهای ایران شود و خود وزیر وقت هم کلنگ آن را بزند اما، از بخت بد، سود خالص آن از 25% بالاتر نمی رفت، اولا، ثانیا این که قدرت سازمانهای وابسته به سازمان مسکن از خود آن و از وزیر وقت بیشتر بود. خوب، با این سازمانهای انگل که به بدنه سازمانهای دولتی چسبیده اند و زالو وار خون می مکند چه باید کرد؟ ظاهرا خود سازمان دولتی را قربانی می کنند تا زالو بمیرد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری