:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
جمعه، ۲ آبان ۱۳۹۹
:: English Section
P گزارش
ترافيك پل فرديس كرج ـ اتلاف روزانه ميليون ها ريال سرمايه هاي مادي و معنوي

Mahdi Afshar-Asl مهدي افشار اصل علي رغم آنكه پل فرديس كرج در محدوده شهر كرج واقع مي باشد لكن مشكل ترافيك اتوبان تهران ـ قزوين به عنوان شريان اصلي مواصلاتي غرب و شرق كشور درمحدوده پل فرديس كرج، مسئله اي ملي است، چراكه اتلاف بي مورد و غير قابل توجيه و هنگفت سرمايه هاي ملي شامل استهلاك خودرو، مصرف سوخت و آلودگي محيط در كنار اتلاف عمر و از بين رفتن سلامت جسمي ، روحي ، رواني مسافران به مراتب مسئله اي بزرگتر و حادتر از اختيارات و يا وظايف شهر و مسولين شهر كرج است.


بي شك هر كس يك بار از اتوبان تهران كرج به طرف غرب و يا شرق در هنگام شامگاه عبور كرده باشد طعم تلخ انتظار در ترافيك گريز ناپذير و چند كيلومتري در محدوده پل فرديس كرج را چشيده است . پل فرديس كرج بر روي اتوبان تهران ـ قزوين سالهاست به نقطه كور ترافيكي تبديل شده و موجبات اتلاف هزينه هاي مادي و معنوي بسياري گرديده است .اما در اين بين آنچه موجب تعجب است آنكه غير از اقدامات و تغيرات بسيار محدود و جزئي كه به هيچ عنوان راه حل مناسب و موثري نمي باشد هيچگونه اقدامي از طرف مسولين شهر و يا استان جهت حل اين مشكل انجام نمي پذيرد .
در چند سال پيشتر، اين مشكل تنها در روز هاي پاياني هفته و يا روز هاي ماقبل تعطيلات رسمي و خصوصا ايام نوروز كه شهروندان تهراني قصد خروج از شهر به طرف استان هاي شمالي و يا غربي را داشته اند نمود مي يافت . در اين مواقع بار ترافيكي اتوبان تهران كرج گاه به 10 تا 15 كيلومتر از محدوده پل فرديس تا نزديكي هاي پارك جنگلي چيتگر مي رسيد. لكن در حال حاضر با توجه به افزايش حجم خودرو و نيز حجم سفرهاي روزانه بين شهري و درون شهري، ترافيك شامگاهي هر روزه با طولي بين 5 تا 10 كيلومتر ايجاد مي گردد.
همانطور كه درابتدا اشاره شد مشكل ترافيكي اين محدوده بيش از آنكه مشكل شهر كرج باشد مشكلي ملي است و از اين رو بايد به هر شكل ممكن و هر چه سريعتر حل گردد. در اين راستا اگر امكانات اجرائي و مالي شهر كرج جوابگوي حل سريع و موثر اين مشكل نمي باشد بايد مسولين شهر و استان در صدد جلب حمايت مراكز بالاتر تصميم گيري اعم از وزارت مسكن و شهر سازي و يا شوراي عالي معماري و شهر سازي ، هيات دولت و يا مجلس شوراي اسلامي در آيند و با تشكيل تيمي مستقل و كارآمد و با دادن اختيارات ويژه و خارج از بروكراسي هاي متعارف و معمول نسبت به حل اين مشكل اقدام نمايند.

آسيب شناسي :
به منظور روشن شدن عوامل موثر در ايجاد ترافيك پل فرديس كرج به بررسي مختصر موضوع از ديدگاه فني پرداخته مي شود . از اينرو به مهمترين و اصلي ترين عوامل شكل دهنده آن اشاره مي گردد:
1 ـ انتقال بار ترافيك ترانزيت كالا از اتوبان كرج ـ قزوين به جاده مخصوص كرج ـ تهران از اين نقطه؛
ترافيك ماشين هاي سنگين تريلي ، كاميون و كاميونت و وانت بار كه به طور دائمي و شبانه روزي و در تمام ساعات و ايام بر قرار مي باشد به دليل ممانعت عبور و مرور در اتوبان تهران ـ كرج ناگزير بايد از اتوبان كرج ـ قزوين به جاده مخصوص كرج ـ تهران انتقال يابد . كه اين امر تنها از طريق پل فرديس ممكن مي باشد. بديهيست ورود و خروج كند و خطرناك آنها در كنار خودروهاي سبك و سواري موجب ايجاد اختلال در ترافيك اين محدوده مي گردد.
2 ـ تلاقي بار ترافيكي مسافران تهران ـ كرج ـ قزوين با ترافيك داخلي شهر كرج ؛
لازم به توضيح است پل فرديس تنها شريان عبوري مسافران درون شهري و برون شهري مسافران كرجي از قسمت هاي مركزي شهر به قسمت هاي جنوبي آن مانند فرديس، مارليك، ملارد، انديشه و شهريار مي باشد و لذا صرف عبور آنها از اين پل و تلاقي با ماشين آلات سنگين و مسافران مترو بر حجم ترافيك اين محدوده مي افزايد.
3ـ عبور مسافران شمال از محور كرج ـ چالوس؛
محور كرج چالوس از جمله زيبا ترين و جذاب ترين محور هاي بين شهري كشور مي باشد كه به دليل جذابيتهاي طبيعي خود پذيراي حجم بساير بالاي مسافران شمال در تمام ايام هفته و به خصوص در روزهاي قبل تعطيلات مي باشد . اگر چه بسياري از مسافران از محدوده پل و جاده كلاك و از طريق پل بيلقان وارد جاده كوهستاني كرج ـ چالوس مي گردند لكن حجم ترافيك ناگزير به پل فرديس و بلوار چمران نيز هدايت مي گردد .
4ـ وجود ايستگاه مركزي متروي كرج ـ تهران و تمركز مسافر و خودرو و اتوبوس در اين نقطه؛
قرار گيري ايستگاه مترو در جوار بدنه جنوبي اتوبان و در كمند گردش و انتقال ماشين آلات باري و سنگين از اتوبان به جاده مخصوص لاجرم تقاطع خودروها و اتوبوس هاي مسافران مترو و مناطق جنوبي شهر را در ساعات صبحگاه و شامگاه موجب مي گردد.
5 ـ پياده و سوار شدن مسافر بين شهري و كناره گيري اتوبوس هاي بين شهري در نزديك پل فرديس؛
از جمله مشكلات ديگر كناره گيري اتوبوس هاي بين شهري استانهاي غربي و شمالي قبل و بعد از پل فرديس جهت پياده و سواره كردن مسافران بين شهري مي باشد . اگرچه طي اقداماتي از جمله محدود نمودن و انتقال ايستگاه اتوبوس و تعريض قسمتي از اتوبان در دو سوي پل سعي در حل اين مشكل گرديده است اما حجم بسيار بالاي مسافر و اتوبوس در ساعات پر ترافيك باعث پخش شدن مسافراني مي گردد كه به هر شكل ممكن سعي در پياده و سوار شدن بر خودروهاي مورد نظر خود دارند و از اين رو اين مسئله چندان قابل كنترل نمي باشد.
6 ـ هندسه و عرض نامناسب پل فرديس و معابر منتهي به آن؛
پل فرديس و معابر پيراموني آن به دليل آنكه در گذشته دور و جهت بار ترافيكي محدود آن زمان طراحي شده است، از اينرو كشش و گنجايش بار ترافيكي بسيار سنگين امروزين را ندارد و اين در حاليست كه هنوز هم نقش ترافيكي اوليه خود را بدون كوچكترين تغييري در ساختار خود دارا است . از اين رو بايد با موثرترين اقدامات اصلاحي و از طريق انجام پروژه هاي فيزيكي در بهبود و اصلاح ساختار پل و محور هاي پيراموني آن اقدام نمود . قطعا به منظور انجام اين طرح ابتدا بايد از حداكثر امكانات موجود استفاده گردد و سپس به ساخت و ساز محور هاي كمكي و يا جايگزيني شونده انديشيد.

پيشنهادات :
بر اساس آسيب شناسي صورت گرفته حل مشكل ترافيك پل فرديس از طريق دو سري از اقدامات موازي و مكمل قابل حل مي باشد:
الف ـ راهبرد هاي نرم افزاري ـ قسمتي از ترافيك محدوده بايد از طريق راهكارهاي مديريتي ترافيك مانند ساماندهي، انتقال و محدوديت هاي ترافيكي در ساعات و ايام هفته حل گردد. كه اين اقدامات بدون صرف هزينه هاي ريالي و از هم امروز قابل انجام مي باشد .
ب ـ راهبرد هاي سخت افزاري ـ قسمتي ديگر بايد با انجام پروژه هاي اصلاحي تقاطع و از طريق ساخت و اصلاح هندسي پل و محور هاي پيراموني و منتهي به آن حل گردد.
در انتها بايد گفت به دليل حاد بودن مشكل ترافيك پل فرديس و به منظور حل موثر و دائمي آْن ، ابتدا بايد كليه راهكارهاي نرم افزاري و سخت افزاري پروژه، بررسي ، امكان سنجي و ارزيابي گردد و در كنار انجام مطالعات و اقدامات اساسي و بلند مدت ، تمهيداتي فوري جهت كم كردن بار ترافيكي محدوده در اسرع وقت انديشيده گردد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری