:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
شنبه، ۳ فروردين ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
آینده‌ از مسیر گذشته

Mohssen Ghanbari جستار هویت در معماری مدرنقرار است رئیس دانشکده معماری دانشگاه ساپینزای رم با محوریت معماری مدرن و هویت فرهنگی یکشنبه بیست پنجم آذرماه جاری ساعت ۹ تا ۱۱ به دعوت دانشکده معماری سوره تهران در سالن حوزه هنری به سخنرانی بپردازد؛ به این بهانه و در حوزه جستار هویت در معماری مدرن با دکتر حسن اصانلو، ریاست دانشکده معماری سوره، که سخنرانی‌هایی از این دست با ابتکار وی به سرانجام می‌رسد به گفتگو نشستیم....

Dr Hassan Ossanlou, Photo: F. Moayyer
شما در حوزه ای کار کردید که به دلایلی در ایران جدی گرفته نشده است. شاید بتوان اسم آن را جستار هویت در معماری مدرن گذاشت. لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدهید.
همان طور که می‌دانید معماری مدرن زاییده انقلاب صنعتی است؛ معماری همیشه بازتاب جامعه بوده، به طور مثال وقتی جامعه ما در فاز کشاورزی بود، بافت های شهری هم طبق بحث اقتصادی شکل گرفتند. اگر به فضاهای شهری ما قبل از پهلوی (86 سال گذشته) نگاه کنیم، فضاهای شهری فقط برای پیاده طراحی شده بود و حداکثر کالسکه. تراکم در طراحی های شهری خیلی بالا بود. در عین حال روابط اجتماعی در طراحی شهری خیلی مؤثر بود. قسمت بعدی مربوط به طراحی مدرن است و بعد از انقلاب صنعتی که طراحی شهری بر اساس طراحی سواره و پیاده شکل می‌گیرد و ورود ماشین از اساس طراحی شهری ما را دگرگون می‌کند وخیلی از بافت‌های شهری ما فدای مدرنیسم شد و چون فکر می‌کردیم اگر بافت قدیمی را تخریب کنیم، دارای مملکت مدرنی هستیم! کمااینکه وقتی در سال 1972 وقتی پازولینی به ایران آمده بود، مستندی خطاب به یونسکو ساخت با این پیام که ایرانی ها بافت‌های قدیمی خودشان را درک نمی‌کنند و از یونسکو خواهش کرده‌بود که اقدامی در این جهت انجام دهد تا بافت های قدیمی ز بین نرود. امروز دغدغه معمارهای دنیا در طرح فضاهای شهری، انسان محوری است.

درواقع یک نقطه اشتراک بین معماری ما و غرب پیدا می‌شود؟
بله، یعنی چیزی که مادر معماری سنتی خودمان در گذشته داشتیم و آنها را به عنوان یک ارزش قبول نکردیم، امروز شهرسازی غربی همان را به کار گرفته است. مثلا وقتی خانمی از خانه اش بیرون می آمد، با همسایه ها ودیگران سلام علیک می کرد و یک ارتباط اجتماعی قوی داشت. این نوع تیپولوژی ها امنیت می آورند وامروز یکی از دلایل نبود امنیت به خاطر از بین رفتن روابط اجتماعی است.

نقش معمار یا شهرساز برای بوجود آوردن آن حس چیست؟
به عنوان مثال رنتسو پیانو برجی در لندن طراحی کرده که در حال ساخت است. که دارای 7000 تا ورودی است و 40 تا پارکینگ. این نشان می‌دهد که انسان محوری را در کار خودش لحاظ کرده است؛ ولی اگرما برجی بدون پارکینگ طراحی نداشته باشد، توسط شهرداری تایید نمی‌شود.


ولی آنها زیرساخت‌هایش را هم در نظر گرفتهاند.

درسته، این برج دسترسی مترو، اتوبوس، تاکسی و تراموا دارد تا مردم از ماشین استفاده نکنند؛ در واقع تمام سیستم غربی ها بر اساس انسان محوری پایه‌گذاری شده‌است. هسته های تاریخی قدیمی دیگر ماشین رو نیستند و جداره شهری وکفسازی مرمت شده و ماشین اجازه عبور ندارند تا مردم قدم بزنند و از ماشین استفاده نکنند.... ولی مثلا خیابان لاله زار ما تبدیل به بورس مغازه های الکتریکی شده‌است! تا وقتی که این تیپولوژی هست، ماشین هم هست. اگر ما بیاییم از اسب و کالسکه استفاده کنیم، کاری که در اتریش هم انجام می‌شود که به عنوان یک سمبل اجتماعی است.

حالا ما چه موضوعی داریم که به این وادی اضافه کنیم؟
من معتقدم هنوز هم هندسه معماری ما جواب کار می‌دهد؛ ما می‌توانیم از ارزش‌های اجتماعی آن هندسه در معماری مدرن استفاده کنیم. امروز ما مثنوی نمی گوییم ولی می‌خوانیم. لباس قاجاری نمی‌پوشیم ولی در موزه نگاه می‌کنیم.
احیای آن معماری و شهرسازی ابلهانه است و جواب نمی‌دهد، ولی ما می‌توانیم از ارزش‌ها و هندسه آن معماری و شهرسازی استفاده کنیم وحتی آن را صادر هم بکنیم.

در راستای کارهای پژوهشی خودتان شما یک سری مهمان ازداخل و خارج کشور برای سخنرانی دعوت می‌کنید. در مورد مهمان جدیدتان هم صحبتی داشته‌باشیم.
مهمانی که ما داریم، پروفسور والتر لوچو والریو باربرا است؛ که ایشان در حال حاضر رییس دانشکده معماری رم هستند. جایی که 25000 دانشجوی معماری دارد. ایشان با آدم های بزرگی کار کرده‌اند. در سوریه، تونس وعربستان کارهای زیادی دارد. مثلا سیستم هتل‌های سوریه را ایشان طراحی کردند. یک آشنایی کامل در حوزه مدیترانه دارند. نوع نگرش ایشان طوری است که خیلی از نشانه‌های معماری ما را در کار ایشان می‌توانیم سراغ بگیریم.
در سفری که یکسال ونیم پیش داشتیم، یک قرارداد دو قلویی بین دانشگاه رم وسوره امضا شد و نتیجه آن هم این است که علی‌رغم تحریم ها و سعی در نشان دادن ایران در انزوای سیاسی، سفرچنین اساتیدی به ایران انجام می‌شود.

هدف میان گستره ای شما از چنین دعوتی چی بود؟
وقتی یک ایرانی در مورد معماری گذشته حرف می‌زند خیلی به دل نمی‌نشیند ولی وقت آدمی که اوج پله‌های مدرنیسم را گذرانده می‌گوید که از هندسه معماری شما در کارهایم استفاده می‌کنم، طبعا یک ایرانی بهتر بیدار می‌شود. این نوع کنفرانس ها بسیار مفید است، برای دانشجویان معماری و حتی اساتید.


P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری