:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
شنبه، ۳ فروردين ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
در حاشیه سخنرانی «از مرمت معماری تا مرمت شهری»

Hooman Foroughmand Ar'abi هومن فروغمند اعرابیبه روز چهارشنبه 27 اردیبهشت 1385 خورشیدی در تالار اندیشه حوزه هنری جلسه پیرامون مرمت معماری تا مرمت شهری با سخنرانی جنای آقای دکتر محمد منصور فلامکی بر پا شد.
شخصیت علمی‌و اخلاقی سخنران، پرفسور محمد منصور فلامکی، برای تمامی‌مدیران شهری، اساتید و اکثر دانشجویان شناخته شده است، بسیاری در نقد آثار وی دشوار نوشتن را بیان کردند و عده ای در جواب این حرف پر مایه بودن و نیاز به اطلاعات اولیه داشتن برای فهم او را در پاسخ بیان داشته‌اند، اما نکته‌ای که کمتر بدان پرداخته شده تاثیر نوشته ها و سخنرانی هایشان است....

Prof. Falamaki
در نگاه اول هم به خاطر سابقه طولانی و هم به خاطر نکته هایی که کمتر به ذهن دیگران خطور می‌کند و هم تعداد زیاد کتاب ها ومقالات نمی‌توان از تاثیر فعالیت هایشان چشم پوشی کرد. هرچند که هیچ کس حق ندارد برای فکر کسی تعیین تکلیف کند اما هنوز جامعه حرفه‌ای و ایشان به دیالوگ به معنی واقعی کلمه نرسیده است چرا که فکر کردن در فضای فکری ایشان و همزبان شدن با ایشان مقوله ایست که به اکثر شاگردانشان هم آموزش داده نشده است. شاید محتوی و پیش فرض‌های سوالاتی که در پایان جلسه مطرح شد علی‌رغم جواب های منظم و مرتبط شاهدی بر این مدعا باشد هرچند که شهرت اسم ایشان در حدی است که هرکجا اسمی‌ از ایشان باشد حتما عده ای دانشجو برای دیدن ایشان هم که شده به آنجا می‌روند. از سوی دیگر علاقه شدید و تلاش خستگی ناپذیر وی در بیان نکته هایی که مورد غفلت واقع شده و یا ظرفیت هایی که می‌تواند مورد توجه واقع شود باعث شده است که حاصل کار ایشان به نوعی علم بومی‌ بوده باشد، چه آن هنگام که "مرمت را امری آفرینشی در گستره هنر ها " بیان کردند و برای آن دو ساحت هم شان "فروتنی در برابر جهان خلقت ها و جرعت و شهامت و جسارت کافی" را لازم دانستند و اولی را "نمایانگر جایگاه تو" ودومی‌را "نمایانگر توان تو" خواندند و اشاره کردند که به اولی باید با نگاهی عرفانی و دومی‌با نگاهی تخصصی نگریست و چه آن هنگام که به استناد ادبیات ایران "جایگاه عزیز" واژه «دگر» و «دگر شدن» را در چارچوب تحول دائمی ‌مصنوعات بشری بیان کردند و آن زمان که یاد آوری کردند که «مدرن» را نباید به معنی جدید دانست بلکه واژه مدرن در معنی قدیمی ‌آن و حتی در کاربرد گسترده آن در چند قرن گذشته در واقع همرمان بودن مصنوعات با زمان بوده است . اشاره فلامکی به بی محتوا بودن مفهوم برگشت پذیری در معماری و مرمت به دلیل تاثیر گذاری همه اقدامات انجام شده در زمان هم وجهی از یاد آوری را در خود داشت.
نمی‌توان انکار کرد که وضع تولید دانش در ایران نامقبول است؛ بسیاری از تلاش های پژوهشی ظرفیت عملیاتی شدن ندارند و بسیاری توجهی به بومی‌بودن در چنین اوضاعی گزارش های پرفسور فلامکی ‌از ضرورت انجام اقداماتی معین بسیار با ارزش است، «کار مرمت بسیار گسترده تر از آنچه به آن معمولا اعتقاد داریم باید بتواند عمل کند» برای بیان دلیل این معنی به همزاد بودن مرمت با آفرینش اثر و در عین حال فرسایش دائم مصنوعات و دگرگونی دائم ارزش های فرهنگی اشاره کردند، و گفتند که ضرورت دستیابی به جایگاه واقعی مرمت بازبینی در قوانین و نگرش به میراث و یا به عبارتی ثروت های ملی است. هرچند که هم چنان در اکثر نمونه ها مرمت را ترمیم یک بنا جدای از محیط پیرامون می‌دانند و در بسیاری از موارد سودای بازگشت به گذشته در سر دارند اشاره ایشان به نگاه علمی‌به بستر خاک محیط مجاور (که تغیرات مرمتی ناگزیر آنها را به هم پیوند می‌دهد) و جایگاه اجتماعی بنا و محیط پیرامون اشاره ای با ارزش است.
در انتها باید گفت، گلایه قدیمی‌ همه اهل فرهنگ از سیاست ها و اقدامات فرهنگی دیگر آنقدر تکراری شده است که گویی معنا آن از میان رفته است. هرچند که یک سال و نیم گذشته سخنرانی که مقدمه این سخنرانی بوده انجام شد اما غیر منسجم بودن برنامه و در میان نبودن برنامه‌ای مدون این پرسش را پیش می‌آورد که هدف از این برنامه چه بوده است؟ آیا مثلا یک ساعت سخنرانی فشرده و در عین حال گسترده استادی که سالها تلاش کرده و نظمی‌ کم نظیر دارد حتی برای دانشجویان مرمت می‌تواند مفید باشد؟ تاثیر این سخنرانی و گزارش های پی در پی و فشرده دکتر فلامکی در حال و هوایی نبود که روش تحقیق و مطالعه این امر را به مخاطب بیاموزد، این موضوع شاید صرفا حاصل بیان مفاهیم سنگین باشد اما اگر مخاطبان را دچار حالتی از انفعال علمی‌همراه با تایید و حتی ستایش بکند حتی اگر نگرشی وسیع در برابر چشمان مخاطب قرار دهد بهترین راه حل نیست.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری