:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
شنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
آموزش معماری پای صحبت محمود نقی زاده، مدیر گروه کارشناسی معماری دانشگاه آزاد قزوین

Soheyl Karagah سهیل کارآگاهمحمود نقی‌زاده، کارشناس ارشد معماری از دانشگاه تهران، دارای مطالعات کارشناسی جامعه شناسی در دانشگاه آزاد تهران، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، مدیر گروه کارشناسی معماری دانشگاه آزاد قزوین و البته هم اکنون سکاندار حرکتی در آموزش معماری کشور که پیش از این بسیار موفق نشان داده است، گروه کارشناسی معماری دانشگاه آزاد قزوین یکی از موفق ترین گروه های معماری در کشور که روزهای بسیار بهتر برای آن پیش‌بینی می‌شود.
گفتگوی کوتاهی به سیاق آرونا با وی داشتیم....



محمود نقی‌زاده، کارشناس ارشد معماری از دانشگاه تهران، دارای مطالعات کارشناسی جامعه شناسی در دانشگاه آزاد تهران،  عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، مدیر گروه کارشناسی معماری دانشگاه آزاد قزوین


- علل موفقیت دانشکده در سال های اخیر چیست؟
- مهمترین عامل مؤثر در این موفقیت‌ها، وجود مدیران توانا در رأس امور است؛ ریاست دانشگاه، دکتر موسی‌خانی، نظم و انضباط ویژه‌ای را در مجموعه تحت نظر خویش برقرار کرده، دانشگاه را در جایگاه خاصی نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور قرار داده‌است. دکتر سلطان‌زاده نیز به عنوان سرپرست دانشکده معماری، تلاش خاصی را برای ارتقاء سطح علمی دانشکده منظور داشته‌است.... ایشان با توجه به جایگاه حرفه‌ای خویش، اساتید مجرب و با سابقه‌ای ای همانند دکتر نورالدین، دکتر پورزرگر، دکتر ثقفی و دکتر متدین و ساعد سمیعی که از اساتید بنام کشور هستند را دعوت به همکاری و تدریس در این دانشکده کرده‌اند.
در این بین، دانشجویان نیز با تلاش و جدیت خویش، در این موفقیت سهم بسزایی را ایفا کرده اند؛ شرکت در مسابقات داخلی و خارجی و نتایج خوب آنان در این مسابقات، از جمله این فعالیت‌هاست. دانشجویان همچنین موفقیت‌های چشمگیری را در آزمون کارشناسی‌ارشد و دکترای دانشگاه‌های دولتی و آزاد کسب کرده‌اند.

- برنامه‌های شما برای تداوم این موفقیت‌ها و ارتقاء بیش از پیش سطح کیفی دانشکده چیست؟
- طی گفتگوهایی که با ریاست دانشکده پیرامون ایت مسائل صورت گرفت، مقرر شد تا مسیر مطلوب و وضع موجود دانشکده با کیفیت و بازده بالاتر نسبت به قبل، ادامه یابد. برنامه‌های زیر نیز در فهرست سیاست‌های دانشکده قرار گرفت:
□ نشست‌های ماهانه با دانشجویان: مشاوره و گفت و شنود پیرامون مشکلات و پیشنهادهای دانشجویان.
□ بازدیدهای مناسب و مؤثر علمی: بازدید از نمایشگاه‌ها (فنی، هنری، مصالح ساختمانی، تکنولوژی معماری و...)، بازدید از جاذبه های غنی معماری کشور (کاشان، یزد، شیراز، اصفهان و...)، بازدید از پروژه‌های فنی و ساختمانی، بازدید از کارخانجات و کارگاه‌های تولید مصالح و تکنولوژی معماری.
□ برگزاری جلسات سخنرانی و بزرگداشت با حضور اساتید، معماران و هنرمندان فرهیخته و موفق؛ دانشگاه ما آماده برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مجازی با سایر کانون‌های معماری دنیاست. این موضوع را فراموش نکنیم که دانشگاه ما تنها دانشگاهی است که موفق به برگزاری مراسم بزرگداشت برای استاد میرمیران شد. البته سیاست ما در آینده، برگزاری مراسم تجلیل از خدمتگزاران معماری در زمان حیاتشان خواهد بود.
□ کمک به دانشجویان برای شرکت در همایش ها و مسابقات داخلی و خارجی.
□ تأمین زمینه‌های ادامه تحصیل برای مقاطع بالاتر.
□ برقراری ارتباط مناسب دانشکده با صنعت و معماری حرفه‌ای به منظور بهینه‌سازی آموزش‌های معماری و بسترسازی برای اشتغال.

- برای بالابردن کیفیت آموزش معماری در دانشکده چه برنامه‌ای را در نظر دارید؟
- بر کیفیت آموزش های ارائه شده و سیلابس درسی، نظارت جدی خواهد شد. روی تک تک موضوعات ارائه شده در کلاس ها در طول 16 جلسه و سرفصل ها نیز، برنامه‌های ویژه‌ای داریم. کلاس‌های تقویتی و آمادگی برای مقاطع بالاتر نیز تشکیل خواهد شد. به آموزش مباحث جدید معماری از قبیل معماری دیجیتال، توجه ویژه‌ای خواهد شد.

- نگاه شما به عنوان معماری که هم در عرصه اجرا و هم در عرصه آموزش دارای سوابق موفقی بوده‌اید، به آموزش آکادمیک معماری چیست؟
- معماری با سایر رشته‌ها، مثل عمران و صنایع متفاوت است و باید به زمینه های هنری و آموزش‌های خاص معماری توجه شود تا دانشجویان بتوانند به رشد مناسب برسند؛ ساده‌ترین مثال در این زمینه، سیستم آموزش معماری آتلیه‌ای است که باید جدی گرفته‌شود.

- علل عقب‌ماندگی آموزش معماری در دانشگاه‌های ایران نسبت به دانشگاه‌های دنیا چیست؟
- با نظر شما موافق نیستم؛ ما موقعیت مناسب و ارزشمندی را در آموزش معماری دنیا داریم. معماری ما تاریخمند است و سیستم‌های آموزشی ما، با داشتن اساتید مجرب، جایگاه مناسبی را نسبت به سایر کشورها داراست. موفقیت‌های مستمر دانشجویان ما نیز، مؤید سطح کیفی آموزش معماری در کشور است. هرچند که منکر نواقص احتمالی نیستم.

- برای داشتن آینده‌ای روشن در معماری ایران-معماری با هویت ایرانی-چگونه بایستی برنامه‌ریزی کرد؟
- معماری و ساختمان در ایران، دارای پیشینه بسیار ارزشمندی است؛ میراثی گرانبها که برای ما به یادگار نهاده شده‌است. در واقع معماری ما مثلثی با سه رأس هویت ملی، دینی و تکنیکی را داراست. منشأ هویت ملی و فرهنگی، ایران، منشأ هویت دینی و ارزشی آن، اسلام و منشا تکنیک، دنیای غرب است. توازن در این مثلث باید حفظ شود و همه اجزاء آن بایستی با هم رشد کنند. برای حفظ اصالت کهن معماری ما، معادله باید از میان این سه عنصر بگذرد تا حل شود و آینده‌ای روشن و مطمئن به دست دهد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری