:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
سه شنبه، ۲۴ تير ۱۳۹۹
:: English Section
P گزارش
گریمشاو و طراحی مبلمان شهری خیابان نیویورک

فرزانه هدفی Farzaneh Hadafiمبلمان شهری از جمله مولفه‌های مطرح در طراحی شهری و بعنوان جزئی از کل شهر، تعریف کننده هویت و ساختار شهری است؛ در دنیای کنونی اهمیت طراحی تجهیزات و مبلمان شهری به حدی است که حتی از معماران شاخص فعال در زمینه طراحی صنعتی جهت طراحی و اجرای مبلمان و تجهیزات شهری دعوت می‌شود.


شهر ورای ساختن چند جعبه گل در میادین آن و تعیین ایستگاه های اتوبوس و تاکسی است. بدیهی است آنچه به شهر هویت می‌بخشد، و یا بقول «سن سووینی» آنچه برای ساکنان شهر آسایش و برای گردشگران خارجی آن جذبه دارد، نه فقط انبوه ساختمان‌ها و ترافیک خیابان‌های آن، بلکه منظر شهر، پارک‌ها و مبلمان آن است و به توسط آنها ونیز را از لس آنجلس، مادرید و... متمایز می‌سازد و تفاوت خاطرات و فضای مختص آن شهر را در نظر مجسم می‌سازد. بخاطر اهمیت همین موضوع است که در جراید خارجی می خوانیم: گریمشاو (معمار انگلیسی مدیر شرکت های مشاوره در برلین و لندن و طراح پروژه هایی همچون مرکز فضایی ملی، ترمینال بین‌المللی واترلو) عهده‌دار طراحی مبلمان شهری خیابان نیویورک خواهد بود.
دپارتمان صنعتی نیکلاس گریمشاو در سال 2001 جایزه بخش HARDWARE/TOOLS از مسابقه طراحی Good Design را نصیب خود کرد. در فهرست اسامی برندگان نام معماران صاحب نامی همچون مایکل گریوز نیز بچشم می‌خورد.
محتصری در باب مبلمان شهری گریمشاو

دپارتمان ترابری و حمل و نقل شهر نیویورک با شرکت «طراحی صنعتی گریمشاو»، شعبه شرکت نیکلاس گریمشاو و شرکا در لندن و کمپانی اسپانیایی Cemusa، بمنظور اجرای هزاران ایستگاه اتوبوس، دکه‌های روزنامه فروشی و سرویس‌های عمومی قرارداد همکاری می‌بندد. ارزش قرداد مذکور حدود 1 بیلیون دلار برآورد شده‌است که در قبال خدمات ذیل ارائه خواهد گردید: 3300 ایستگاه اتوبوس، 330 دکه روزنامه‌فروشی و 20 سرویس بهداشتی اتوماتیک. کلیه تجهیزات از جنس فولاد ضد زنگ، آلومینیوم آنودیزه شده و شیشه سخت هستند.
Duncan Jackson رئیس طراحی صنعتی شرکت گریمشاو اظهار می‌دارد: ما توانایی طراحی و کار با انواع مصالح با کیفیت کنترل عالی را داریم.

ساختارهای جدید توانایی ایجاد توازن در در صلبیت و سنگینی و در عین حال سبکی را در فضاها و تجهیزاتی همچون ایستگاه اتوبوس را داراست. سایبان مزبور بصورت طره‌ای طراحی شده که تنها با دو پایه به زمین و صفحه مهاری زیرساختی پیاده رو متصل است. این شرکت بکارگیری مصالح روکار پلاستیکی و رنگی را بدلیل دوام و عمر کوتاه آنها از طرح خود حذف کرد. هدف آنها بی‌تاثیر بودن تجهیزات ساخته شده در سایت و محیط بوده که در بافت مغشوش منظر خیابان های نیویروک گام مثبتی است.
دپارتمان ترابری امیدوار است با اجرای این طرح چهره جدیدی به بافت و هویت شهر القا شود.

پینوشت:
© The McGraw-Hill Companies, Inc

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری