:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
چهارشنبه، ۲ مهر ۱۳۹۹
:: English Section
P گزارش
ساعتی در یک کلاس بدون تخته ونیمکت، پای صحبت دكتر قلعه‌اي

Kazem Barabadi کاظم برآبادیدر حضور شیشه، سنگ چرا؟
سالن اجلاس سران و پروژه كار با شيشه اش و البته ناتواني شركت خارجي در انجام اين پروژه (از نظر ريالي و زماني) دست به دست هم دادند تا دكتر حسين قلعه اي معمار تحصيل كرده در آلمان و ايتاليا با فن آوري جديدي قدم در وادي جديدتري ازمعماري ايران بگذارد كه امروز به كار با شيشه معروف است...

Ghalei...و بعد دكتر متوجه شدكه فضای معماری این كار باشیشه را می طلبد و به قول خود دكتر «فقط باید یكی فدای این كار می شد و ما فدایی شدیم باعشق وعلاقه» او علاوه به این مسئله به عنوان تئوریسین حوزه تزئینات داخلی، فردی قابل تامل است چرا كه فعالیت او در زمینه كاری‌اش، فعالیتی خود آگاه و كاملا شخصی وحسی است. اما هیچ وقت برای صحبت با او به دفتر كارش نروید چون او اصلا در یك جا بند نمی شود و برای راه انداختن همكاران و مشتریانش بارها شما را با احترام فراوان ترك می كند؛ كه البته این حركت او مصداق همان جمله خودش است كه «یكی باید فدای این كار شود و ما فدایی شدیم باعشق وعلاقه». با او ازمشكلات دكوراسیون داخلی حرف می زنیم چه در زمینه اجرا چه در زمینه طراحی و بازار و ...

اولین مسئله‌ای كه دكتر به آن اشاره می كند عدم امنیت بازار و كپی برداری ناروا از خلاقیت افراد است:«متاسفانه در ایران ما همین كه چیز نو و قابل توجهی وارد بازار شد افرادی دست به تولید نامجاز آن می زنند. البته در نظر من این ها رقیب نیستند ولی خب در بعضی از موارد مزاحمت هایی ایجاد می كنند، اما من فكر می كنم اگر بین این دو(یعنی بین خالق یك جریان وكپی برداران آن) همكاری ایجاد شود همه چیز به بازی برد- برد تبدیل شود نه به باخت- باخت!» وادامه می‌دهد:«این گروهها متوجه این مطالب نیستند كه ایده قابل كپی نیست و اگر كسی از یك چیز تازه تولید، كپی برداری می كند از او خواهشمندیم كه لااقل خوب كپی كند تا بازار كیفیت خود را از دست ندهد!»

درباره وضعیت تزینات داخلی در ایران نیز با هم حرف زدیم و دكتر به نكته های خوبی اشاره كرد:
«مردم با علاقه مندی جلو می آیند و تا حدودی به معماری، طراحی و تزئینات داخلی خانه های خود توجه می كنند. وسایل ارتباط جمعی مثل ماهواره، اینترنت و... در این رویكرد جدید مردم از اهمیت خاصی برخوردارند. نباید فراموش كنیم كه خود ایرانی ها هم هنرمندند و درخونشان این هنر و تمایل به هنرهست.»
می گویم آیا در ایران سبك به خصوصی در تزئینات داخلی داریم یعنی حركت ما در تزئینات منزل در بستر خاصی پیش می رود و او با كمی تامل می گوید: «در ایران چیزهای عامه پسند به سبك تبدیل می شوند معمولاً سبك ها با اجناس و جنس اشیا و این كه محصول كجا هستند در ایران شناخته می شوند.در حال حاضر یك سری از محصولات تزئینی از چین می آیند، یك سری شیر آلات از آلمان می آیند و این ها دربازار تمام دنیا پخش می شوند سبك ها را كم رنگ می كنند. در ایران هم آن چنان كه باید دنباله رو سبك خاصی در تزئینات داخلی نیستیم تنها چیزی كه مخاطب كار به آن اهمیت می دهد یك كار مورد پسندش است كه یك تاش (Tash) فرهنگ در آن انجام شده باشد.»
می پرسم چرا الان در فضای دكوراسیون داخلیمان، همه به نوعی از یك دستی خاص رسیده ایم وپاسخ دكتر چنین است: «در حال حاضر زندگی ها به هم نزدیك شده است. آدم ها یك جورند،مواد مصرفی یشان یكی است، خوابیدن و خوردن و دركل Media هایی كه به مردم می رسد یكسان شده است و همین یكنوع یك دستی درهمه چیز ایجاد كرده است حالا همین مسئله در مورد سبك های هنری و مخصوصاً تزئینات داخلی شیوع پیدا كرده و وضعیت همانی شده است كه گقتم. شیشه كه در واقع ماده خام حرفه ماست به نوعی هم محصول نمایی ما از فرهنگ ما آمده است. حالا این شیشه را در معماری مدرن می آوریم».

پس یك چیز مدرن می سازیم با تاشی از فرهنگ گذشته، آیا این همراهی سنت و فرهنگ ما با تولیدات فعلی دنیا الزامی است؟ این سوالی است كه در بستر مدرنیته بارها به میان آمده است، دكتر در این خصوص می‌گوید: «قطعاً بله! چون مخاطب ما از ناخودآگاه خود با فرهنگ و سنتش در ارتباط است یعنی اگر كاری با فاكتورهای یاد شده را ببینید خوشش می آید كه هم ممكن است بداند چرا و به اصطلاح به علت پی میبرد و ممكن هم است كه نداند كه چرا از این كار لذت می برد!من در كارهای خودم اصلاً نمی خواهم كه به زور این گذشته رااستفاده كنم بلكه یك سری اتفاقاتی در موقع طراحی من می افتد كه ناخود آگاه حس شرقی به كار می‌دهد».

در خصوص آموزش فعالیت های كمی انجام داده ایم مخصوصا آموزشی كه طیف زیادی از عامه مردم را با مقوله معماری وتزئینات داخلی آشنا كند . اما وقتی از آموزش می پرسم دكتر مسرور است:«این جا اگر اغراق نباشد یك كارگاه آموزشی و یك كلاس درس برای تزئینات داخلی است. ما در این جا پذیرای خیل عظیمی از دانشجوها ومردمی هستیم که برای یافتن پاسخ های خود به اینجا می آیند واز طرفی در نمایشگاهها با پخش CD قصد داشتم علاوه بر دادن آگاهی به مردم در مورد حرفه خودم، حس زیبا شناسی آنها را بالا ببرم و به نظرم می رسد كه این كار در ارتباط برقرار كردن با این طیف وسیع از مخاطبان خیلی بهتر از نشستن در یك كلاس 20 نفری ودرس دادن به آنهاست!».
و حرف آخر؟ سوال تلخی است که در انتهای هر مصاحبه ای قلت مجال را یادآوری می کند:«كاش حمایت دولت از چنین صنعت هایی انجام می شد كه بینند آیا ایرانی توان رقابت با خارجی ها را دارد یا نه؟ وقتی چینی ها هم و غم خود را روی حمایت از تولید كنندگانشان می گذارند چرا ما نباید به فكر صنعت گرانمان باشیم؟ من این استعداد را در این حوزه می بینم كه با حمایت دولت ونهادهای مسول، تحولی ایجاد كند!».

پیوند مرتبط:
http://www.nooransazeh.com

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری