:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
دوشنبه، ۷ بهمن ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
کوپ هیملبلاو (Coop Himmelblau) و طراحی «مرکز فیلم» در کره جنوبی

Farzaneh Hadafi فرزانه هدفی
فستیوال بین المللی پوسان (Pusan) طرح کوپ هیملبلاو (گروه معمار اتریشی بنام های هلموت اسویزینسکی و ولف دی پریکس) را بعنوان طرح برتر مجتمع سینمایی PIFF و پلازای شهر پوسان انتخاب کرد.


این پروژه در مساحتی به وسعت 430.000 فوت مربع قرار خواهد گرفت. آنچه در ساختار این طرح پررنگ تر جلوه می نماید، بامی متحرک به فرم منحنی است که در هر دو سطح داخل و خارج خود همچون پرده نمایش فیلم عمل خواهد نمود.
تصاویر فستیوال، بطور همزمان، در پوسته داخلی برای بازدیدکننگان داخل بنا و برروی پوسته بیرونی بنا قابلیت نمایش و ارائه دارد تا مشاهده کنندگان واقع ساختمانهای مجاور نیز بتوانند از فضای مصنوع ایجاد شده در این بنا لذت برند. بعبارت دیگر، می توان گفت که بام ساختمان تنها بعنوان پوشش نهایی ایفای نقش نمی کند بلکه، نمایانگر یک ساختمان در حال پرواز است.
از فضاهای درنظر گرفته شده برای سطوح فعالیتی مختلف در این پروژه میتوان به 6 سالن نمایش فیلم، سالن نمایشگاه و پلازای ورودی اشاره نمود. پلازای ورودی این امکان را فراهم می آورد تا مهمانان توسط قایق در محل حضور یابند. همچنین، پروژه شامل یک دهکده، یک اسکله کوچک برای پارک قایق، زون فرش قرمز و مسیر عبور ستارگان فیلم می باشد.

کوپ هیملبلاو قبلا کار مرکز سینمایی UFA Center را در درسدن آلمان به سال 1998 به پایان برده و مجتمع سینمایی PIFF اولین کار این شرکت معماری در کره می باشد. اگرچه، کار ساخت و ساز این مجموعه آغاز نشده است ولی پریکس در حال برنامه ریزی است تا این مرکز بموقع و قبل از فستیوال فیلم 2007 آماده گردد.
استفاده از سطوح سیال و تکنولوژی دیجیتالی نمایش فیلم به همراه امضا معروف این گروه (فرم مخروط ناقص) از شاخصه های این طرح می باشد.
مختصری درباره پروژه مرکز سینمایی UFA Center

سالن نمایش فیلم از اوان ظهور خود در عرصه معماری و شهرسازی، تحولات بسیاری بخود دیده است و این تحولات منوط به عواملی همچون شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زمان خود بوده است. هرچند به دلایل متعدد، همچون جبهه گیری های مغرضانه یا بدلیل عامی و مکان گذران اوقات و تفریح بودن، به لحاظ معماری فاقد ارزش محسوب می شده است.
از طرفی سبک های گوناگون معماری عمدتا در چنین مکانهایی نمود یافته و بدلیل موقعیت خاص خود امکان شاخص شدن و پذیرفتن طرح های جدید و باب روز را داشته اند. طرح سینما UFA نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برخلاف انتقادات بی شمار (بدلیل قرار گیری در منطقه با ارزش تاریخی)، از جمله شاهکارهای معماری سینما به مفهوم سینما محسوب می گردد. ایده اصلی این مجتمع از سینمای اکسپرسیونیسم آلمان گرفته شده که در عصر خود تحولات زیادی در سینمای دنیا ایجاد نمود. لابی هچون پوسته ای شفاف فضای داخل را با محیط شهری تلفیق می دهد گویی هیچ مرزی میانشان وجود ندارد. سکوهای قرار گرفته در تراز ارتفاعی مختلف بر دید سه بعدی تاکید داشته و بمنظور فعالیتهای جنبی درنظر گرفته شده اند. تلفیق مصالح صلب و شفاف، پله های سرتاسری بیرون ساختمان که به هیچ کجا نمی رسند و تخصیص فضاهای خاص بمنظور نمایش سایر مفاهیم سینمای قرن بیستم در آلمان بکار رفته است.

پینوشت:
1-Net: Architectural record, Coop Himmelb(l)au Website
2- پایان نامه کارشناسی ارشد "خانه فیلم تبریز"، فرزانه هدفی، استاد راهنما: دکتر رضا بهبهانی، شهریور ماه 82، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری