:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲۷ تير ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
... روایتی عاشقانه در مدح معشـــوق شرقی. گوييدو ليچاردي از باغ‌های ایرانی می‌گوید

Bahram Hooshyar Yousefi بهرام هوشیار یوسفیبا گوييدو که حرف می‌زدم، دنیایی از تواضع بود و عشق؛ گویی رسم عاشقی را خوب از خشت های گرگرفته کویر، آنهم کویر ما، از رد کوچه پس‌کوچه های بم و از صفای ایرانی، آموخته... دست مریزاد!
دوست با صفای ما از قلب اروپا آمده بود تا بار دیگر و البته اینبار با زبانی مشترک به هم‌آوایی در ثنای ارزش‌هایی بپردازیم که دیگر تنها ار آن ما ایرانی ها نیست، اینها دستاوردهای ما است که جهانیان برای آن دست و پا می‌شکنند و ما نیز در طبق اخلاص آنها را برای دنیا به عرضه می‌گذاریم... ما از همان اولش هم مهمان نواز بودیم و خواهیم بود... حال اگر این مهمان عاشق هم باشد که دیگر طاقنمای چشم تکیه گه نگاه اوست....

آنچنان که دکتر روشن رییس دانشگاه سوره هم به طور ضمنی بدان اشاره کرد، این حضور یک اروپایی و حکایت ارتباط پویای بین دانش‌پژوهان است که سرشار از ارزش‌های علمی و البته انسانی است، وگرنه کتاب در مورد باغ ایرانی فراوان است، نگاه است که اهمیت دارد، نگاهی بدون دغدغه مرزها، نگاهی برای دوستی و عشق و انسانیت و نهایتا نگاهی که متاثر از قرآن یعنی قلب حقیقت باشد... به قول فرنگی ها براوو جوان ایتالیایی!
گوئیدو لیچاردیگوييدو ليچاردي، مشاور فني و رابط مطالعاتي، مشاور زيست محيطي يونسكو در دفتر منطقه‌اي دوهه (قطر) است؛ گوئیدو که از نظر آکادمیک فوق لیسانس معماری و PHD حفظ میراث فرهنگی از پلی تکنیک میلان را در چنته دارد، دیروز پس از اتمام فعالیت های خود در بم با دعوت دکتر حسن اصانلو ریاست دانشکده معماری سوره و با حمایت دکتر روشن ریاست موسسه آموزش عالی سوره به تهران آمد و با گرد راه اولین ایستگاهش تالار حوزه هنری بود تا با روش خودش خستگی را از تن بزداید و دست سپاس با ایرانی جق شناس بفشارد؛ او آمده بود تا پیرامون پروژه جدید یونسکو تحت عنوان باغ آرایی با در نظر گرفتن سنت و آموزه های قرآنی سخنرانی کند، موضوعی بدیع با نگاهی از آنسوی آب‌ها.
باغ ایرانی بهانه‌ای است برای زیستن آگاهانه و ارتباط پویا و پایدار با طبیعت: «بيشترين تجربه هاي علمي نشان داده اند كه مهمترين راه براي گسترش مفهوم توسعه پايدار در محيط زيست فقط از طريق ايجاد فضاهاي محافظت شده جديد امكان پذير است كه اهداف ذيل را دنبال ميكند : 1- حفظ سلامت اسكان جمعي و انتقال به نسلهاي آينده . 2- تربيت نسلهاي حاضر در راستاي استفاده آگاهانه از منابع طبيعي غير قابل بازگشت.» و البته گوییدو معتقد است طرحي كهارائه داده، تجسمي است علمي از يكي از مهم ترين آيين هاي اسلامي كه ياريگر شناخت صحيح و گسترش مفهوم همزيستي مسالمت آميز اقوام مختلف است، چرا كه نشئت گرفته از روح احترام ميان تمدنهاي اين كره خاكي است....
نمونه اي از حفاظت طبيعي -ex situ- باغ ارم شيرازدر اصل طرح، موید یک راهکار در جهت محافظت فضاي زندگي بشر از يك سو و آموزش احترام به طبيعت از سوي ديگر است؛ گوییدو با تقسیم فضاهاي محافظت شده را به دو دسته عمده، فضاهاي حفاظت شده با نام لاتين «in situ» به معني درون مضمون (پارك هاي طبيعي، جاييكه حفاظت طبيعت با مراقبت انسان تضمين شده است) و فضاهاي حفاظت شده با نام لاتين «ex situ» به معني برون مضمون در جهت پاسخ به هر دوي اين نيازها (محافظت فضاي زندگي بشر و آموزش احترام به طبيعت) به نحو احسن به دسته دوم فضاهاي محافظت شده، مراجعه مي كند. اين فضاها، اكوسيستم‌هاي ايجاد شده (ex novo)هستند، نظير باغ‌ها، باغچه‌هاي گياه شناسي، مراكز ژنتيكي و ساير المانهايي كه توسط بشر باهدف ايجاد دسترسي آسان بر اجراي برنامه‌هاي تحقيقاتي علمي و آموزش احترام به طبيعت ايجاد شده است.
در این راستا، آنچنان که معمار و پژوهشگر جوان ایتالیایی بدان اشاره داشت، ايجاد باغ گياه شناسي عظيم بر مبناي فرهنگ اسلامي در يكي از شهرهاي كشورهاي منطقه، ايجاد باغهاي گياه شناسي در ساير نقاط جهان با عملكرد ارتباطي و ايجاد شبكه آموزشي، علمي و فرهنگي در ميان باغ‌ها، در جهت تقويت همزمان هر دو گونه فضاهاي مشروح هدف اصلي طرح يونسكو بوده و با در نظر گیری فراهم كردن زمينه تحقق اين اهداف، يونسكو امكانات همچون محورهاي راهنماي علمي و فرهنگي، مطالعات عمليات فني و پلان مادر جهت ايجاد باغ را در اختیار کشور‌های منطقه قرار می‌دهد.
تا اینجا همه چیز خوب است؛ اما وقتی موضوع کاملا هیجان‌انگیز و زیبا می‌شود که گوییدو در مورد منابع فرهنگی این طرح توضیح می‌دهد: «قرآن كريم، سخنان حضرت محمد (ص)، باغهاي تاريخي سنت اسلامي، مينياتورهاي تاريخي ايراني و...».
«بي شك سر چشمه اصلي منابع در قرآن كريم است؛ خصوصا اين كه موضوع بحث در آغاز تحت تاثير بي شائبه سوره 55 قرآن، سوره الرحمن، قرار گرفت. جاييكه از «جنته الفردوس» توصيف به ميان آمده، يعني باغ بهشت...».

بدون شک دکتر گوييدو ليچاردي اولین شخصی نیست که تحت تاثیر فرهنگ غنی ایرانی و انوار مقدس دین اسلام قرار گرفته و به خلاقیت می‌پردازد و باز هم بدون شک او آخرین نیز نخواهد بود، چه این رویکرد هر روز بیشتر و بیشتر در جهان غرب مشاهده می‌شود، اما بر ماست که به عنوان متولیان این نوع اندیشه با تلاشی بیشتر به ارائه افق‌هایی نو و جهانی برای تشنگان حقیقت پرداخته، در جهانی که متاثر از فناوری اطلاعات بسیار کوچک شده، چونان گذشته، پیشرو تولید اندیشه باشیم. انشاالله

پینوشت:
با تشکر از سبحان آهنی - دانشجوی معماری دانشگاه سوره برای ترجمه سخنرانی
متن کامل سخنرانی به همراه تصاویر به زبان فارسی

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری