:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲۷ تير ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
ارگ جديد بم پای صحبت عليرضا مظفري

Elham Alavizadeh الهام علوی‌زادهشركت ارگ جديد بم با هدف راه اندازي منطقه ويژه اقتصادي در يكي از محرومترين مناطق ايران آغاز به كار كرد و هم اكنون در بخشهاي: صنايع خودرو سازي كرمان، شركت عمران ارگ جديد و خدمات مسافرتي و جهانگردي ارگ جديد در حال فعاليت است. براي آشنايي بيشتر با اين مجموعه، به سراغ عليرضا مظفري، ليسانس زبان آلماني و كارشناس ارشد مديريت جهانگردي از دانـــشگاه «Surry» لندن و سرپرست بخش آلماني زبان قسمت جهانگردي اين شركت رفتيم تا علاوه بر آشنايي كامل با بخشهاي مختلف ارگ جديد بم، نگاهي بر روند گردشگري ايران داشته باشيم.


فعاليت ارگ جديد بم با چه اهدافي و به چه شكل آغاز شد؟

پس از تحقيقات به عمل آمده در مورد محل، منطقه اي در 10 كيلو متري ارگ قديم به اين منطقه ويژه اقتصادي اختصاص يافت. علاوه بر خودروسازي، شناورسازي و بسته‌بندي خرما و... نيز در اين منطقه انجام مي شود. بخش گردشگري شامل يك هتل چهارستاره و هتل سنتي ارم است و در كنار آن منطقه تفريحي ورزشي شامل استخر سر پوشيده وقسمت سواركاري و پيست دوچرخه سواري است. حدود هشتاد درصد كاركنان بومي هستند. منطقه ويژه اقتصادي به اين معنا است كه اجناسي از خارج از ايران وارد مي شوند و در گمرك اختصاصي ترخيص شده و ارزش افزوده اي به آنها تعلق مي گيرد و اين پروسه شامل هر نوع كالايي مي تواند باشد. اين امر به معناي بارور كردن موقعيت شغلي در منطقه چه در سطح ابتدايي و چه در سطح كارشناسي و پيشرفته بوده است و با هدف اصلي گسترش صنايع خودروسازي ، اين منطقه در حال تبديل شدن به قطب صنعت خودرو سازي كشور است كه در ابتدا كار خود را با دوو شروع كرد و بعد از اينكه جنرال موتور آمريكا ، دوو را خريد به علت تحريم اقتصادي ادامه مونتاژ دوو ميسر نشد و پس از انجام تحقيقات لازم به عقد قرار داد با هيوندا و فولكس واگن آلمان و شروع كار با آنها پرداخت.

ضرورت ايجاد بخش خدمات مسافر بري و جهانگردي ارگ جديد بر چه اساسي بود؟
همراه با اين فعاليت ها شركت عمران ارگ جديد هم در منطقه و هم بيرون آن و در شهر بم در حال فعاليت است .زلزله سه سال پيش بر اين روند تاثير گذار بود و باعث افزايش كارهاي عمراني و سرمايه گذاري خارجي شد و مسؤولين شركتهاي هيوندا و فولكس كه چند ساعت بعد از زلزله از كارخانه ها بازديد كردند، به صورت جدي به افزايش فعاليت هاي خود پرداختند. خط راه آهن تا خود بم كشيده شده و تا كارخانه فولكس ادامه مي يابد كه ويژگي حائز اهميتي براي آلمانيها محسوب مي شود و بر افزايش فعاليتها و محصولات تا ثير مستقيم دارد. در كنار همه اين فعاليتها، ترافيك رفت و آمد به منطقه ا فزايش يافت و شركت عمران ارگ جديد مجبور به خريدهاي مكرر خدمات مسافرتي بود. در نتيجه تصميم گرفته شد كه خود شركت فعاليت خود را در زمينه حمل و نقل آغاز كند و حدود 5/6 سال پيش قسمتي تبديل به بخش صدور بليط تهران بم و سپس ساير نقاط كشور شد.افزايش مسافران خارجي نياز به ايجادتورهاي مسافرتي را مطرح ساخت و در نهايت 6 سال پيش، شركت خدمات مسافرتي و جهانگردي ارگ جديد بم به ثبت رسيد. اين بخش در ابتدا با چهار پرسنل و هم اكنون با هفتاد و چهار پرسنل در حال ارائه خدمات مسافرتي به خصوص به مسافران خارجي وارد كننده ارز، است و همواره يكي از برترينهاي ايران در مورد تعداد نفراتي كه وارد كرده و سرويس مي دهد، مي باشد.

چه فعاليت هايي براي معرفي ايران و ارائه خدمات خود در داخل و خارج از كشور انجام داده ايد؟
شركت در سمينارها و كنفرانسهاي داخلي، از جمله فعاليتهاي بخش جهانگردي بوده است. از پنج سال پيش به طور مستمر در نمايشگاههاي بين المللي از جمله ITV آلمان، WTM لندن و ATM دوبي و سمينارهاي مختلف از جمله در مسكو و مالزي حضور داشته ايم كه منجر به آشنايي با شركتهاي بزرگ و شروع همكاري با آنها در ايران شد.هم اكنون بخش ايتاليايي زبان توسط آقاي دكتر اصانلو، بخش فرانسه و انگليسي توسط خانم روستا و بخش آلماني زبان توسط من، اداره مي شوند و هدف عمده ما ورود به بازارهاي مختلف براي معرفي و مطرح كردن ايران بوده است. متاسفانه بي ثباتي سياسي در منطقه از جمله در افغانستان و عراق بر ميزان ورود توريست به ايران تاثير منفي داشت و منجر به ورشكست شدن تعدادي از آژانسهاي داخلي شد. به عنوان مثال آبان و آذز ماه فصل انتخاب مقصد مسافرت در اروپا براي ماههاي بعدي است كه مشكلات موجود در سال گذشته باعث شد كه امسال بهار خوبي نداشته باشيم. آلماني ها اكنون در حال برنامه ريزي براي پائيز خود هستندو به طور متوسط از هشت ماه قبل برنامه مسافرت خود را تعيين كرده و بليط هاي خود را مي خرند و با بروز كوچكترين مشكل و نا امني در كشور مقصد، بلافاصله مسافرت خود را لغو مي كنند. اين موارد نشان دهنده ميزان تاثير بي ثباتي و نا آرامي در كاهش توريست خارجي است.

نحوه برنامه ريزي و هدايت تور ها به چه صورت است؟
در هر دوره يكساله برنامه هاي مسافرتي تعيين شده و پيشنهادات دوره قيلي روي آنها اعمال مي شود و در بروشور هاي مربوطه به چاپ مي رسد. در حركتي آموزشي سه نفر از سرپرست تور هاي حرفه اي آلمان وارد ايران شدند و در يك دوره آموزشي سه روزه در اصفهان به بيان تكنيكها ي سرپرستي و برخورد هاي حرفه اي پرداختند.
اين دوره به صورت عملي و در سايتهاي مختلف برگزار شد و نتايج مطلوبي در بر داشت.افراد با سابقه 4 سال در اين كلاسها شركت كرده بودند كه از 34 نفر 12 نفر مسلط به زبان آلماني انتخاب شدند و اين امر داراي دو مزيت اصلي است: اولا لزومي به ورود سرپرست تور خارجي نيست و اين باعث كاهش هزينه ها مي شود، دوما اين افراد بومي هستند و در مورد مسائل بومي و محلي مثل عاشورا و رمضان و ... آگاهي كامل دارند و به راحتي مي توانند توضيح دهند. چون وراي سايتها و ديدنيهاي ايران جذابيتهاي ديگري هم داريم كه شايد خيلي خاص تر باشند، از كارهاي باستاني هفت هزار سال گذشته تا آئين هاي مذهبي همه براي توريست ها داراي جذابيت هستند.
عده اي از آژانسها براي مقاطعي مانند رمضان تور نمي گذارند ولي ما به اين نتيجه رسيده ايم كه اين مقطع را به عنوان يك جذابيت مطرح كنيم و تورهايي داشته ايم كه با رمضان مصادف بوده اند و حتي عده اي از افراد با اين هدف كه اكنون رمضان است وارد ايران مي شوند. برخي از شركت ها كه حركات مذهبي دارند و از كشورهايي عبور مي كنند كه انجيل از آنها نام برده است در ايران هم فعال هستند و در سال چهارده يا پانزده گروه روحاني و راحب به ايران مي فرستند. برخوردهاي جالبي با خلفاي ارامنه ايران و يهوديان دارند و در قم با علماي اسلامي ملاقات كرده و به بحث و گفتگو با آنها مي پردازند.

اين حركت ها چه تاثيري بر ديدگاه و ذهنيت اين افراد نسبت به ايران داشته است؟
تصوير ايران در خارج از ايران و داخل ايران را كاملا متفاوت مي بينند. به عنوان مثال هنگام بازديد از مقبره دانيال نبي در شوش، احترامي كه مردم ايران براي اين محل قائل هستند براي آنها تعجب آور است. برخوردي كه در بازارهاي ايران با آنها مي شود با كشورهايي مثل تركيه و مصر كاملا متفاوت است به عنوان مثال از اينكه مي توانند بسيار راحت وارد يك فرش فروشي در نقش جهان شده و بدون اينكه خريد كنند از آنها پذيرايي مي شود، بسيار خوشحال مي شوند و در واقع مردم به آنها به عنوان دلار متحرك نمي نگرند. اين افراد با ديد بي نهايت منفي وارد ايران مي شوند و و بعد از بيست و چهار ساعت ديد كاملا متفاوتي دارند.

تاثير اقتصادي اين صنعت و ميزان مشاركت ايران در بازار گردشگري جهان چه ميزان است؟
شايد بتوان گفت كه گردشگري صنعتي نو پا در ايران است كه هنوز متولد هم نشده است. يك صنعت درجه اول محسوب نمي شود و نياز به زير ساختهاي زيادي دارد.كيفيت امكانات فعلي قابل قبول است و در بين كشورهاي همسايه از لحاظ فرودگاه و رستوران و راهها و...داراي كيفيت مطلوبي هستيم و مشكل در كميت است.در حال حاضر به توريست انبوه نرسيده ايم و تصميم خاصي براي اين صنعت گرفته نشده است كه آيا توريست خارجي مي خواهيم يا نه؟ ايران در شاخه توريسم فرهنگي تعريف شده است و فعاليت هاي ما شامل 4% بازار جهان يعني توريست فرهنگي، مي باشد و فعلا در مورد 96% ديگر بازار فعاليتي در ايران انجام نگرفته است و اين چهار درصد جزو گران ترين توريست ها است و مخاطب آن افراد بالاي پنجاه و پنج سال است كه با پس انداز خود اقدام به مسافرت مي كنند و در نتيجه جذب مخاطب جوان نداريم. تا زماني كه خودمان توانايي پرداختن به نود و شش درصد ديگر را نداريم نبايد وارد اين بازار شويم چون تجربه تركيه و مصر نشان مي دهد كه عده اي از شركت هاي خارجي وارد كشور شده و بازار را به دست مي گيرند و هيچ سودي نصيب بازار داخل نمي شود. ايران به پل بين قاره ها معروف بوده است ولي شايد فقط از نظر فرهنگي بوده ايم و از لحاظ جهانگردي به اين مرحله نرسيده ايم.

آيا براي جذب توريست، تلاش براي تصوير سازيهاي مناسبي از ايران انجام گرفته است؟
ما اگر بتوانيم تصوير مناسبي براي اين چهار درصد ارائه كنيم شاهد روند رو به رشدي خواهيم بود اما متاسفانه هيچ مركز تصوير سازي و دفتر جهانگردي در خارج از ايران وجود ندارد در حاليكه دبي بهترين DMO ها را در خارج از مرز هاي خود دارد و چنانكه در فرانكفورت شاهد آن بوديم، با ارائه ماكت ها و تصاوير و اطلاعات كامل، اسلايدها، نقشه ها و حتي خاطرات روزانه مسافران به نحوي تصويرسازي مي‌كنند كه بازديدكنندگان به اندازه يك مسافرت سه روزه به دبي، اطلاعات كسب مي كنند و با ذهنيتي آماده به انتخاب مقصد مسافرت خود مي پردازند. متاسفانه ما نه تنها چنين فعاليتي نداريم بلكه اخبار خارجي به افزايش ديدگاه هاي منفي دامن مي زنند.

با توجه به مطالب ذكر شده علاوه بر توريست فرهنگي، توريست تفريحي نياز به چه زير ساختهايي دارد؟
در ايران به دليل داشتن منابع فرهنگي، عمده فعاليت ها در اين زمينه بوده است كه البته هيچ فعاليت خاصي براي جذاب تر كردن شرايط انجام نشده است و صرفا به همان شكل كه از ابتدا بوده اند آنها را نگهداري كرده و به ديگران نشان مي دهيم و در مورد فعاليت هاي مكمل ضعف شديدي وجود دارد. توريست تفريحي نياز مند مكانهاي تفريحي براي استراحت و گردش و آرامش است. توريست تفريحي در اروپا به اين ترتيب تعريف شده است كه هر شركت سالانه موظف به آماده كردن يك مسافرت تفريحي براي كاركنان خود است، به عنوان مثال شركت زيمنس به جاي پاداش نقدي، كاركنان خود را به مسافرت مي فرستد تا به اين ترتيب به كارآيي افراد خود بيافزايد. مكانهايي مانند گوا در هند، قبرس و جزاير يونان از جمله مكانهاي تفريحي هستند. در يونان يك جزيره پر از فرهنگ و نماد خدايان و جزيره اي ديگر پر از تفريح است و اين مكانها به گونه اي كنار هم قرار گرفته اند كه در 14 روز هم مي شود معابد را ديد و هم تفريح كرد.


در راستاي ايجاد تسهيلات مكمل چه اقداماتي از سوي ارگانهاي مسوول انجام شده است؟
تسهيلات خاصي در نظر گرفته نشده است و جذابيتهاي موجود ، كه صرفا از قبل وجود داشته اند ، باعث مي شوند توريست ها با عشق و علاقه دوباره به ايران مسافرت كنند. تفاوتهاي فرهنگي وقومي آذري و كردي و...، كلكسيوني از غذاهاي متفاوت مناطق مختلف كشور و اقليمهاي متفاوت، كه يك توريست حرفه‌اي در طي اين پانزده روز مي‌بيند براي او غير قابل تصور است و باعث مي شود باز هم ايران را براي مسافرت انتخاب كند و در اين ميان ما هيچ كار خاصي انجام نداده ايم. حدود 3 سال پيش امتيازي به عنوان صادرات مطرح شد و از آنجا كه با ورود توريست ارز وارد مي شود صادرات سفيد نام دارد . به ازاي هر توريست 20 دلار تسهيلات در نظر گرفته شد و هزينه 50 درصد تبليغات از طرف سازمان ميراث فرهنگي و جهانگردي پرداخت مي شود كه براي شروع حركت مفيدي است. برنامه كمپينگ و سرمايه گذاري در اين بخش، در كشور هايي كه انجام شده بسيار جوابگو بوده چون باعث كاهش چشمگير هزينه ها مي شود، ما در ايران اقليم بسيار مناسبي براي اين راهكار جذب توريست ،داريم ولي باز هم هيچ اقدامي در اين مورد انجام نشده است.


ارگ جديد چه برنامه هايي براي جذب توريست جوان داشته است؟
يك سري تور هاي دانشجويي تعريف شدند كه برنامه اي كاملا متفاوت دارند، كم توقع هستند و بيشتر براي گردش و تفريح مي آيند و چادر مي زنند و پياده روي زياد دارند. كنار تخت جمشيد و شهر بابك و ميمند چادر مي زنند و مسير هاي خاصي را تنها با يك كوله پشتي طي مي كنند. اين روش كم هزينه‌اي براي گردش و تفريح است.

در پايان چه پيشنهادي براي بهبود فعاليتهاي بخش دولتي و خصوصي ، در زمينه گردشگري داريد؟
ما به عنوان بخش خصوصي در حال تلاش براي ارائه سرويس و خدمات بهتر هستيم و چندين هتل در دست ساخت، از جمله در بم و يزد داريم و به زودي مجموعه هتلهاي زنجيره اي ارگ جديد را خواهيم داشت. ولي اين حركتها كاملا خصوصي و فردي است
و بر اساس نياز انجام مي گيرد و هيچ نظارتي بر اين مساله وجود ندارد و شاهد اين بوده ايم كه هتلهايي به علت ارزان بودن زمين در شرايط نا مناسبي ساخته مي شوند كه اصلا امنيت ندارند و با وجود اتحاديه هتلدارها و تور گردانها هيچ همايش و سمينار يا نظارتي انجام نمي گيرد. حضور بخش دولتي در اين زمينه كمرنگ بوده و حتي در نمايشگاههاي خارجي هيچ متولي دولتي براي حمايت از آژانسهاي خصوصي نداريم. مهمترين فعاليتي كه بخش دولتي بايد انجام دهد، تصوير سازي و ايجاد اعتماد و اطمينان است تا ساير خدمات از طريق بخش خصوصي به راحتي انجام گيرد و ايجاد دفاتر اطلاع رساني در خارج از ايران بسيار ضروري است.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری