:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲۷ تير ۱۳۹۸
:: English Section
P گزارش
مکان سوم، بهشتی برای شهروندی...!

Ali Soltani علی سلطانیشرکت سونی در تبلیغ نسل دوم پلی استیشن با استعاره "The Third Places" تصویری از دنیای مجازی را ارائه می دهد که در آن بازیگران فارغ از محدودیت های جهان واقعی به ایفای نقش می پردازند.
بطور مشابه در طراحی فضاهای شهری، شهرسازان باید بدنبال خلق مکانی باشند تا شهروند بتواند در کمال آرامش، فارغ از گرفتاری‌های روزمره به استراحت بپردازد و با دیگران ارتباط برقرار کند.

Oldenburg, R. 1989, The Great Good Place, Marlowe, New York
الدنبرگ (۱۹۸۹) در تعریف مکان سوم، آن را فضایی میان فضای سکونت (خانه) و فضای فعالیت (کار) می داند. مکان سوم تعاملات و دیالوگ های اجتماعی را تقویت می کند، شهر را شهروندگرا می کند و فرهنگ شهروندی را ارتقا می دهد....
اجتماعی گرا بودن، تنوع بخشی و ارائه فرصت های برابر از ویژگی های مکان سوم هستند؛ برای ارزیابی کارایی و کیفیت مکان سوم، باید معیارهایی مانند تامین امنیت، ایجاد حس تعلق خاطر، کنش متقابل، عدالت در توزیع فضا و خدمات را مد نظر قرار داد (الدنبرگ ۱۹۸۹). مکان سوم نباید ضابطه های نژادی، جنسیتی و اقتصادی را ملاک پذیرش مشتریانش قرار دهد. نباید تنها برای برخی گروههای اجتماعی ساخته شده باشد و از ورود سایرین جلوگیری کند تا خود عاملی برای جداسازی اجتماعی بیشتر شود. بعلاوه دسترسی مکانی و زمانی به آن نباید چندان محدود باشد. باید قادر به تامین امنیت و احساس راحتی، آرامش و لذت فردی و جمعی باشد. چنین مکانی خواهد توانست شهروندان را به استفاده مکرر از فضا ترغیب کند. اگر چه ممکن است باسخگوی تنوع و نیازهای تمامی گروههای جامعه نباشد ولی استفاده تعداد کثیری از مردم آن را به مکانی برای کنش ها تبدیل کرده و بعد عمومی قابل توجهی به آن می بخشد.

اهمیت مکان سوم در چیست؟

یک ضرب المثل آفریقایی -که بعدها عنوان کتابی از هیلاری کلینتون شد- می‌گوید: «یک دهکده نیاز است تا کودکی تربیت شود...». این ضرب‌المثل به سادگی اهمیت القائات محیط های مصنوع بر شکل دهی الگوهای رفتاری را بیان می کند و نقش پیوندهای اجتماعی بر جهت گیری آنها را . شکی نیست که استیلای فرهنگ ماشینی و محدود شدن تماس های اجتماعی به انزوای انسان مدرن و رکود فعالیت های گروهی دامن زده‌است.

گیردات (۱۹۹۹) در کتاب «خلق شهرهای پایدار» از نیاز به شالوده‌شکنی در ساختار شهری سخن می گوید و از بازگشت به مفهوم محله سنتی حول یک مرکز محله استقبال می کند. بازارهای سربوشیده قرن نوزدهم در اروبا را ستایش می کند که از حیث کاربری و کاربران وسیع و متنوع بودند. او در واقع جایگزینی مراکزی جدیدی بجای مرکز خریدهای Shopping Centre غول آسا در حومه ها یا متروسنترها را خواستار است تا بتواند در کنار فعالیت اقتصادی و سودآوری تجاری به تقویت روابط همسایگی بپردازد.

و براستی در شهرهای امروزی چه تعداد مکان های سوم در دسترس شهروندان هستند؟ آیا فضاهای موجود رضایتمند هستند یا خیر؟ آیا با معیارهایی از قبیل امنیت، فقدان تبعیض، ایجاد حس تعلق خاطر و راحتی استفاده از آنها همخوانی دارند؟

پی نوشت :
Giradet, H. 1999, Creating Sustainable Cities, Devon, England
Oldenburg, R. 1989, The Great Good Place, Marlowe, New York

پیوند مرتبط:
http://user.gru.net/domz/third.htm


P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری