:: صفحه‌ی اول     :: درباره‌ی ما     :: تماس با ما
پنجشنبه، ۲۹ مهر ۱۴۰۰
:: English Section
P گزارش
كتابخانه ها در عصر اطلاعات

به هیاهوی میدان انقلاب وارد می‌شوم، خوشحال از اینكه كارت الغدیر گرفته‌ام و می‌توانم با استفاده از خدمات جدید كتابخانه ای كه به دانشجویان كشور ارایه می‌شود، بدون دردسر به بزرگترین مركز اسناد ایران بروم؛ سوار تاكسی می شوم.

چهار راه فلسطین، مركز اسناد و مدارك علمی‌ایران
اولین بار بود كه به‌اینجا می‌آمدم، سر چهار راه كه پیاده شدم، گفته بودند ساختمان همان سر چهار راه راست، كمی‌گشتم و البته خدا رو شكر كه لازم نبود زمان زیادی برای پیدا كردن مركز تلف كنم، از در وارد شدم و نگهبان گفت؛ برید زیرزمین؛ پله ها را پایین رفتم، از مسئول دم در یك كلید گرفتم و یك كارت آبی، یك كارت هم دارم، وارد بخش كتابها شدم، حداقل 10 دقیقه منتظر شدم تا یك مسوول بیاید و بگوید كه چگونه می‌توانم از كامپیوترها اطلاعات را جستجو كنم، البته همه چیز را در یك مرحله نگفتند، باید من به مشكل بر می‌خوردم، زمانی نه چندان كم باید صبر می‌كردم، بعد دنبال كسی می‌گشتم بعد مسوول بخش می‌آمد و می‌گفت كه چگونه‌اطلاعات لازم برای مدارك را یادداشت كنم تا مسوول بتواند از روی كد یا شماره مشخصی كه نمی‌دانستی كدام است؟!!! آن كتاب را به شما بدهد، خب از نظر هیچ كس اشكالی نداره كه مرتب و پشت سر هم برای هر چیز صبر كنید چون به هر حال برای زمانی كه می‌دهیم قرار نیست پولی داده شود؟!!! پس باید منتظر شد و صبر كرد، جالب اینجا بود كه باید برای هر كاری كه می‌خواستی انجام بدهی، یك نوع كارت داده می‌شد یا گرفته می‌شد، نكته مهم مطلب این بود كه شما وسایل و كیف خود را در كمد دم در گذاشته بودید و باید برای برآوردن نیازهای كارتی، مرتب می‌رفتید و می‌آمدید، كسی هم نبود كه یك باره بگوید برای كل این كارها چه كارت هایی و چه چیز هایی لازم است، به هر حال به قول یكی از دانشجویانی كه‌انجا ‌‌‌‌بود، اول باید به قصد تور و آشنایی بیایید و دفعه بعد كه می‌آمدید حد اقل بعضی چیزها رو كه شما می‌توانستید انجام بدهید، یاد گرفته‌اید: در تمام این مدتی كه در سیستم بسته بزرگترین مركز اسناد و مدارك علمی‌ایران در حال جستجو و گردش بودم، یاد مطالعات و تمام چیزهایی كه‌از كتابخانه و چنین مراكز اطلاع رسانی دیده بودم، افتادم؛ محیط نسبتا دلتنگ، دلگیر و كمی‌تاریك با كمدهای قدیمی‌در كنار دیوارها و سقف هایی كه‌از رنگ و رو افتاده بودند، به‌ادم تلقین می‌كرد كه زودتر كارمان را انجام دهیم و برویم، حوالی ظهر كه بوی غذای كارمندان در ساختمان پیچیده بود، از مسئول دم در پرسیدم بوفه مركز كجاست ولی از چنین جایی خبری نبود، به هر حال هر كه فیل خواهد جور هندوستان كشد، شما كه‌اهل تحقیق و علم هستید باید بدون غذا هم سر كنید، اینجا نه ناهاری، نه چیزی پیدا نمی‌شود كه بخورید، خلاصه بعد از چند ساعت كه بیشتر آن به منتظر شدن و ماندن در صف فتوكپی گذشت یا مسئولین محترم اسناد، سختی دستیابی به‌اطلاعات را به شما فهماندند؛ قصد رفتن كردم، براساس احساس وظیفه و دلسوزی گفتم می‌روم و اطلاعاتم را در مورد چنین مراكزی در اختیار مسئولین مركز قرار می‌دهم تا زكات یادگیریهای دانشگاهیم را پرداخته باشم؛ اما دریغ نه كسی بود و نه كسی علاقه‌ای داشت بداند كه چنین مراكزی در دنیای جدید به گونه و شیوه‌ای متفاوت از آنچه كه می‌بینیم اداره می‌شوند و مدتهاست كه تحولات زیادی رخ داده و در دنیای امروزی كه‌اطلاعات در تمامی‌وجود زندگی داخل شده‌است، فراهم آوردن خدمت اطلاع رسانی مناسب، كارا و اثر بخش به متقاضیان اطلاع رسانی توجه فراوانی را به خود جلب كرده‌است، با توجه به مشاهده تمامی‌تلاشهایی كه در این زمینه در كشور می‌شود مناسب دیدم كه به بهانه رشته معماری خود، به چند نكته در این راستا اشاره كنم:
فزونی منابع اطلاعاتی در دو دهه‌اخیر كه با سرعت غیر قابل وصفی در حال افزایش می‌باشد، تشویش هایی در دل دانشمندان و كلیه نیازمندان دریافت اطلاعات وارد می‌كند زیرا حوزه‌ای به گستردگی عالم، مشكل از مدارك علمی‌فرا راه قرار می‌گیرد بطوریكه نمی‌دانند اطلاعاتی را كه می‌خواهند چگونه‌از میان انبوه مدارك جدا نمایند، چالش دیگری نیز وجود دارد، اگر پژوهشگر كه سرمایه ملی یك جامعه‌است و باید برای هدر نرفتن وقتش بسیار دقت نمود بخواهد كارش ثمربخش باشد، باید به ضرورت مراكز اطلاع رسانی در انواع آن دقت های لازم مبذول شود.
از عوامل لازم برای اجرای فعالیت های ثمربخش در این راستا می‌توان به یك ساختمان وظیفه مند، تسهیلات، اثاث و تجهیزات و نیروی انسانی كه عملاسیستم را راه می‌برند اشاره كرد.
ساختمان مناسب و وظیفه مند اولین نیاز ضروری در نظام اطلاع رسانی است زیرا اطلاعات كه قابلیت های فنی استفاده كنندگان را افزایش می‌دهد و برای حل مسایل پیچیده به‌انها دیدگاهی نو می‌بخشد را در درون خود جای می‌دهد. ساختمان ویژه محیط خوب و آرامی‌را برای استفاده كنندگان بوجود می‌آورد و كارایی آنها و بازدید مجموعه را بیشتر می‌كند.
اینگونه ساختمان ها از بخش های متنوعی چون بخش اسناد، فضای گفتگو، لابی ها و نشیمن فضاهای ورودی، قسمتهای آزاد مطالعه، فضای استراحت و رفع خستگی و سایت كامپیوتر و . . . تشكیل می‌شود و هر یك نیز تسهیلات و وسایل مورد نیاز خود را با استانداردهای خاص با توجه به رنگ، مواد، نور، چیدمان و . . . می‌طلبد.
ایجاد عملكردهای مرتبط و جدید مطابق با خواستهای اقشار مختلف مراجعه كننده و خلق فضاهای آن جهت جذب مخاطبان بیشتر و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آنها می‌تواند عكس فضاها گذاشته شود.
حركت منظم و هدف مند بسوی دستیابی بر فن آوری اطلاعات را شتاب بخشد.

P تبلیغات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات در رشته کارشناسی ارشد شهرسازی دانشجو می پذیرد
 مسترکلاس تخصصی ژورنالیسم در حوزه شهر و معماری